Tilbake i 2021 sa Xiaomi at de ønsket å bygge elbiler. Nå er de her. Men til tross for de rikelig ordrebøkene, er situasjonen dårlig for SU7.
Verdens kanskje mest kritiserte bildesigner har vært involvert i prosjektet. Og den nye Xiaomi SU7 kalles allerede en Porsche Taycan til en rabattert pris.
Men de forholdene er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel i seg selv. Tvert imot strømmer det allerede på med klager på bilen, som Xiaomi hevder å ha 100.000 bestillinger liggende.
For bilene som allerede er sendt ut på veiene har det bokstavelig talt forferdelig i trafikken. Det har dukket opp flere videoer av kopier av SU7 som svikter.
Dette skriver CarNews China .
LES OGSÅ: Politibetjent kan ikke bøtelegges for fart – kort 200 km/t
Flere eiere hevder at bilene deres allerede har gått i stykker. Blant annet på grunn av bremsesvikt. Faktisk har andelen rapporterte ulykker først økt i det siste.
Ifølge Car News China er det også eksempler på biler som har gått i stykker dagen etter levering. Bilen hadde kun rukket å tilbakelegge snaue 40 kilometer.
Bilen ble deretter tauet til forhandleren. Men herfra er meldingen at du ikke klarer å reparere bilen. Det må gjøres på fabrikken.
Ifølge kinesiske medier vil eierne nå ha pengene tilbake for bilen, da de ikke kan få en ny. Alle bilene Xiaomi har i ordrebøkene og/eller på samlebåndet er allerede kjøpt og betalt av noen andre.
Teknologigiganten, som nå også bygger elbiler, har også innrømmet at SU7 ikke er feilfri. For eksempel erkjenner Xiaomi at den automatiske hjørnebremsen slår seg av ved 135 km/t. Og at sikkerhetsutstyret er slått av inntil en oppdatering kan løse problemet.