Siden 1. januar har danske og utenlandske lastebiler måttet betale veiavgift i Danmark. Det betyr at myndighetene har satt opp mer overvåking.
Myndighetene har satt opp kameraer på seks nye steder i Danmark. Kameraene overvåker alle veiene, men de ser etter noe spesifikt.
Nemlig om vogntogene som kjører forbi nå også har betalt bompengene som ble innført 1. januar i år til tross for voldsomme protester.
Det skriver Ritzau.
Gebyret skal betales pr kilometer. Men regjeringens nye lov skal ikke bare ramme danske lastebiler, derfor skanner de nye kameraene også utenlandske skilt.
I tillegg skal det settes opp 275 nye, mobile kontroller rundt omkring. Dersom avgiften ikke betales, koster det eieren av den enkelte lastebil en bot på 4.500 kroner.
Men det koster også staten enorme summer å innføre den nye avgiften. Ifølge bransjeforeningen DTL – danske lastebilførere – driver administrasjonen lobbyvirksomhet på opptil 300 millioner DKK hvert år.
Planen er at bompengene skal dekke alle kilometer med asfalt i Danmark senest første januar 2028. Dette tilsvarer cirka 75.000 kilometer vei. Akkurat nå gjelder avgiften kun lastebiler som veier 12 tonn eller mer, men fra 2027 reduseres vektgrensen til 3,5 tonn.
Det nye systemet, sammen med økte avgifter på både diesel og bensin, gjør at det blir betydelig dyrere å være danske. Les mer om det her.
Samtidig øker de periodiske avgiftene på alle personbiler i Danmark frem til 2026. Selv veteranbiler går ikke gratis.