2. januar, 2025

Her er Judy 'verre' sjåfører enn alle andre dansker

Tallene er umiskjennelige. Danskene synger generelt saktere. Men særlig Jylland synes det er vanskelig å bremse, viser nye tall.

Selv om trenden er klar – danske sjåfører kjører saktere – er det forskjell på hvor fort du kjører i ulike deler av landet.

Jylland har fått høyere hastighet på landeveiene enn bilister på øyene. Men Vegdirektoratets målinger viser at gjennomsnittshastigheten synker i hele landet.

I 2017 nådde snitthastigheten på landeveiene øst for Lillebælt de tillatte 80 km/t.

Nå ser det ut til at Jylland også er på vei til å nå dette målet i 2024. For de første ni månedene av 2024 er Jyllands gjennomsnittshastighet 79,8 km/t.

Dette er et fall på over 3 km/t de siste fem årene. Til sammenligning kjører bilister på øyene med en gjennomsnittshastighet på 77,3 km/t i samme periode – et fall på over 2 km/t.

LES OGSÅ: Statsråd vil straffe de som ikke sykler til jobben

– Høy hastighet på landeveiene koster cirka 30 mennesker livet hvert år. Derfor må vi opprettholde innsatsen for å få flere til å overholde fartsgrensene, for selv små overskridelser kan leses i ulykkesstatistikken.

– Man kan ikke argumentere med fysikkens lover, og derfor er det av stor betydning at flere overholder fartsgrensen.

– Vi må ha enda flere – ikke minst Juts – til å ta foten av gasspedalen og alltid adlyde vilkårene for egen og andres skyld, sier Jakob Boving Arendt, administrerende direktør i Rådet for trygg trafikk, i en pressemelding slipp .

Nedgangen i fart har en positiv effekt på trafikksikkerheten. Fra 2017 til 2022 falt antallet drepte i fartsulykker på landeveier med over 40 prosent.

I tillegg til lavere hastighet, spiller også tryggere veier og bedre teknologi i biler en rolle for å redusere antall drepte i trafikken.

Assistentsystemer som automatisk nødbremsing og kjørefeltassistent bidrar til å forhindre ulykker. Men det er likevel avgjørende at fartsgrensene overholdes. Ifølge ulykkestall fra 2018-2022 mister rundt 48 personer livet i trafikken hvert år på grunn av for høy hastighet, hvorav 30 på landeveiene.

Marianne Foldberg Steffensen, avdelingsleder for trafikksikkerhet i Vegdirektoratet, peker på flere årsaker til at bilistene velger å senke farten.

– For noen bilister ser argumentet ut til å være at det gagner trafikksikkerheten, mens andre har et økonomisk insentiv til å senke hastigheten.

– Vi vet fra våre undersøkelser at nesten halvparten av sjåførene på by- og landeveier har valgt å kjøre saktere enn de vanligvis gjør i løpet av de siste årene.

– Det er spesielt et ønske om å spare på drivstoffet som motiverer dem. Men allerede før drivstoff- og energiprisene steg, falt gjennomsnittshastigheten. Og det er bra for trafikksikkerheten, sier hun.

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!

Latest

Don't miss

Det tause flertallet tviler på elbiler, sier Toyota-sjef

Toyotas styreformann og tidligere direktør Akio Toyoda vil ikke...

Lewis Hamilton kan redde konkursrammet motorsykkelmerke

Østerriksk-eide KTM er på randen av konkurs. De ansatte...

Derfor skjuler Volvo eksosrørene på bilene sine

Volvo mener ikke at eksosrør hører hjemme på moderne...

Gi fotovogna fingeren – da ble standen 75 ganger høyere

En 26 år gammel BMW X5-eier bestemte seg for...

Nødlidende bilmerke vil bli overtatt av større konkurrenter

Offisielt er Lucid Motors kun ute etter "partnere". Men...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Verdens dyreste Lada har tilbakelagt 11 kilometer siden 1992

Verdens dyreste Lada er kommet i salg i Russland. Den har knapt 11 kilometer siden den rullet av samlebåndet i 1992. Det er en...

Det tause flertallet tviler på elbiler, sier Toyota-sjef

Toyotas styreformann og tidligere direktør Akio Toyoda vil ikke satse alt på elbiler. Han tror det er flere som bare ikke tør å snakke...

De Gronne i Tyskland vil forby bensin og biodiesel

Det må bli slutt på E10 bensin og biodiesel. I hvert fall hvis det står for det tyske partiet De Gronne. I stedet må...

Norge nådde ikke 90 prosent elbiler i 2024

Det var målet med 90 prosent. Men nå starter den norske stat et nytt år, da det fortsatt skal selges nye bensin- og dieselbiler...

Spotify slår av enheten – slik får du pengene tilbake

Spotify satser stort på den lille biltingen. En enhet for eldre biler uten moderne infotainment. Men ideen ble droppet igjen. Spotify har allerede stoppet...

Her er alle de nye reglene for sjåfører i 2025

Ikke noe nytt år uten nye regler. 2025 er intet unntak. Det vil generelt bli dyrere å være sjåfør på nyåret, sier FDM. Nye...

Konkurstruede KTM bekrefter – legger ned

Det konkursrammede motorsykkelmerket KTM bekrefter nå at det vil trekke seg fra MotoGP fra 2026. Det skjer i forsøket på å redde virksomheten. Østerrikske...

Her er en ny type kamerafelle satt opp i Danmark

Siden 1. januar har danske og utenlandske lastebiler måttet betale veiavgift i Danmark. Det betyr at myndighetene har satt opp mer overvåking. Myndighetene har...

Særloven om bil ble opphevet 1. januar

Den første januar 2025 forsvant den såkalte taxiloven fra en rekke danske småøyer. Målet er at flere frivillig skal bruke bilene sine for å...

Nummerskiltet på Peters bil koster 20 millioner kroner

Bilskiltet på Peter Waddells rødglødende Ferrari Pursosangue koster 20 millioner danske kroner. Mye mer enn selve bilen, og så er det kona som synger....

Derfor er dieselen blitt betydelig dyrere første januar

Nytt år, nye skatter. Eller rettere sagt - flere av dem. Også for de danske dieselbileierne, som nå må betale mer for å fylle...

Tesla Cybertruck eksploderte – "det kan være terror"

En Tesla Cybertruck eksploderte på nyttårsdag utenfor Trumps hotell i Las Vegas. Tesla selv mener at dette er fyrverkeri eller terrorisme. Myndighetene vil ikke...