Siden 1. januar har det vært registreringsavgift på elbiler i Nederland. Samtidig faller veksten i bedriftsmarkedet betydelig, viser nye tall fra MultiTankcard.
Nederland står overfor store endringer for elbiler. Landet innfører registreringsavgift på elbiler fra 2025. Samtidig forsvinner tilskuddet som elbilene har fått helt.
Og dette ser ut til å ha dempet veksten betydelig blant bedriftseierne, hvor appetitten på elbiler har avtatt betydelig.
Den viser tall fra MultiTankcard .
Elbiler sliter for tiden i mange europeiske markeder. Dette gjelder imidlertid ikke i de nordiske landene. Men i Nederland tas det nå grep som kan påvirke salget ytterligere.
Regjeringen har gradvis redusert støtten til kjøp av elbiler. Akkurat nå gis det et tilskudd på 2.950 euro til kjøp av ny elbil. Det tilsvarer cirka 22.000 danske kroner.
Men ved årsskiftet slutter det tilskuddet i Nederland. Faktisk har den helt forsvunnet.
Samtidig må nederlandske elbileiere nå betale for å bruke landets veinett. Nederland har rundt 139 000 kilometer med asfalterte veier. Det innføres en periodisk avgift for elbiler.
Dette vil skje i 2025, når avgiftsrabatten for elbiler gradvis forsvinner. Etter hvert skal elbiler avgiftsbelegges på linje med andre biler.
Utfordringer for elbiler i det kommersielle markedet
Utviklingen i det kommersielle markedet gir også grunn til bekymring for elbilindustrien. Tidligere var det firmabilene som dro en stor del av lasset. Dette sikret en økende andel elbiler i det totale nybilsalget.
Men den trenden ser ut til å ha brutt. Veksten i antall elbiler på det kommersielle markedet har stoppet opp.
Dette viser tall fra MultiTankcard. Selskapet tilbyr lade- og drivstoffkort. De opplevde en betydelig vekst i antall ladekort for elbiler i fjor.
Økningen var på hele 20 prosent i fjor. Men i år ser bildet helt annerledes ut.
Veksten har falt dramatisk til kun 2 prosent i år. Dette tyder på en klar nedgang i interessen for elbiler blant firmasjåfører.
Skepsis blant private bilkjøpere
Den avtagende interessen ser man ikke bare i bedriftsmarkedet. Privatbilkjøpere i Nederland har også vist seg mer skeptiske til elbiler enn forventet.
Tidligere undersøkelser har vist skuffende etterspørsel blant privatpersoner. En betydelig del av dagens elbileiere vurderte til og med å bytte tilbake. De ville valgt en bil med forbrenningsmotor neste gang.
De kommende skatteendringene i Nederland kan forsterke denne trenden. Når økonomiske insentiver forsvinner, blir den samlede økonomien til elbiler mindre attraktiv.
Det europeiske elbilmarkedet står overfor utfordringer. Stigende priser, usikkerhet om lademuligheter og nå også endringer i skattesystemene påvirker salget. Nederland er bare ett eksempel på denne utviklingen.
Utviklingen følges nøye i bilindustrien. Mange holder øye med hvordan forbrukere og bedrifter reagerer på de endrede forholdene for elbiler.
Utfordringene for elbiler er ikke bare et nederlandsk fenomen. Her på Boosted.dk kan du lese mer om de generelle trendene i elbilmarkedet.
Vi har blant annet sett på hvordan et lastebilmerke som Scania blomstrer. Men dette går på bekostning av elbiler, som merket ikke kan selge i det hele tatt. Les mer om det her .