1. november, 2024

Hjalp millioner av bilister – nå er han død

Radarpioneren Mike Valentine er død. Skaperen av den populære trafikkalarmen V1 gikk bort i en alder av 74 år.

Mike D. Valentine, skaperen av en av de mest kjente radardetektorene på markedet, har gått bort i en alder av 74. I årevis har Valentines produkter hjulpet sjåfører med å unngå fartsdumper ved hjelp av avansert radar og trafikkvarslingsteknologi.

Valentine døde plutselig hjemme hos ham den 16. september 2024, ifølge en nekrolog publisert påCincinnati.com .

Valentine sto bak Valentine Research, hvor han fungerte som grunnlegger, direktør og administrerende direktør.

Selskapet hans etablerte landskapet med radardetektorer for privatbilister med introduksjonen av Valentine One, også kjent som V1. Teknologien var en av de første i sitt slag, og gjorde det mulig å oppdage politilasere både foran og bak bilen.

Før han opprettet sitt eget selskap, var Valentine med på å grunnlegge Cincinnati Microwave i 1976.

LES OGSÅ: Dansk direktør borte fra importør: Ingen kommentar

er han bidro til utviklingen av de første Escort-radardetektorene, som ble et populært merke i mange år. I et 2020-intervju med Road & Track sa Valentine at han forlot selskapet på 1980-tallet etter å ha akseptert en sluttpakke.

På begynnelsen av 1990-tallet, da ikke-konkurransen hans utløp, startet Valentine raskt sitt nye selskap, Valentine Research.

Her lanserte han Valentine One, en radardetektor som ble populær fordi den fanget opp signaler både foran og bak på bilen og indikerte hvor signalet kom fra.

Valentine patenterte designet og gjorde produktet sitt unikt i en lang periode. I 2015, da Valentines patent utløp, introduserte hans tidligere selskap Escort en ny radardetektor, Max 360, som også brukte pilfunksjonen som opprinnelig ble utviklet av Valentine.

Valentine Research fortsatte å selge V1 i nesten tre tiår til selskapet i 2020 lanserte en oppgradert versjon av det ikoniske produktet, V1 Gen2.

Den nye versjonen inneholdt avansert teknologi beskrevet som militær standard, noe som ga detektoren enda høyere følsomhet.

Designet fulgte fortsatt originalen, men V1 Gen2 ble gjort mer kompakt og hadde en forenklet kontrollflate med en enkelt multifunksjonsknapp og to volumknapper øverst.

Mike Valentines arbeid innen radarteknologi har etterlatt et varig inntrykk på bransjen. Hans bidrag til utviklingen av radardetektorer har i årevis hjulpet bilistene til å holde seg under radaren og unngå fartsbøter.

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!

Latest

Don't miss

Teslas nyeste funksjon for alle biler kalles ran

Tesla-eiere som allerede har tatt i bruk bilmerkets nye...

Plug-in hybrid i verdensrekord – dekker 2208 km på én tank

Distansen på 2208 kilometer ble kort i plug-in hybriden...

Bedre enn bensin, men spesialdrivstoff dør ut

I Danmark er det ikke registrert en eneste gassbil...

Vil til Danmark – nå bytter bilmerket navn

Det kinesiske bilmerket Seres, som egentlig skulle vært i...

Kendis glemte sin Lamborghini – først funnet etter 20 år

Eieren av verkstedet måtte gjøre det, for det gikk...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Nye tall: Elbiler i EU henger etter alle andre

Mens elbiler på globalt nivå gjør en viss fremgang, opplever salget av biltypen for tiden tilbakeslag, skriver konsulentselskapet i en ny rapport. Mens elektrifiserte...

Teslas nyeste funksjon for alle biler kalles ran

Tesla-eiere som allerede har tatt i bruk bilmerkets nye funksjon er ikke i tvil om at bilmerket visste nøyaktig hva de gjorde da «rane»...

Haas bekrefter: Kevin Magnussen er syk!

Først Aston Martins Fernando Alonso. Og nå bekrefter Haas at også Kevin Magnussen har lagt seg med sykdom. Oliver Bearmann tar over danskens løp....

Politiet beslaglegger Lamborghini: «Det er bryllupsdagen min»

En brudgom måtte finne en annen måte å komme seg til sitt eget bryllup på. Politiet i England har beslaglagt Lamborghinien han ellers kjørte....

Mercedes har vært forlatt i 12 år: Ingen vet hvorfor

I Yorkshire, England, har en Mercedes W124 blitt forlatt i minst 12 år. Bilens forfall er flittig dokumentert på Google Maps. Nå har bilen...

EU tvinger alle sjåfører til å følge den danske skiltregelen

I Danmark har bilistene kunnet laste ned det digitale veikartet på telefonene de siste fire årene. Nå må det samme skje i alle andre...

Bilgiganten ble tvunget til å legge ned enda en fabrikk

Verdens fjerde største bilkonsern Stellantis er nå tvunget til å stoppe produksjonen ved enda en fabrikk fordi salget ikke kan henge med. Stellantis er...

Politiet har tatt et korkort fra enda en kjendis

I en ny bok avslører TV-baronessen, Caroline Flemming, som tidligere hadde kjæreste med fotballspilleren Nicklas Bendtner, at politiet har tatt korkortet hennes. Caroline Fleming,...

Xiaomis Nürburgring-tid er en bløff, sier Misha Charoudin

Den kjente YouTuberen Misha Charoudin er ikke i tvil om at kinesiske Xiaomi har jukset seg til runderekorden rundt Nürburgring. Bilmerket snakker ikke sant,...

Berømte Porsche vil ikke eksistere om tre år, sier sjefen

Den ville kunne leve evig hvis ikke lovverket kom i veien, sier lederen for Porsches GT-avdeling, Andreas Preuninger. Men GT-bilene slipper ikke turbotrykk. Porsche...

Antall elbiler i Danmark satte rekord i oktober

Det har aldri vært flere elbiler i Danmark enn tilfellet var ved nyregistreringer i oktober måned. 60 prosent av nye biler går på strøm....

Slik vil Volkswagen unngå fabrikkstenginger i Tyskland

Mens sjefen for det hele får 72 millioner kroner i året, ønsker Volkswagen at de menige ansatte skal få kuttet lønnen med ti prosent...