Selv om det nå er innført et budsjetttak i Formel 1, er det fortsatt langt fra gratis å utvikle bilene fra år til år. Få oversikten her.
Historisk sett har svaret i Formel 1 ofte vært at «kostnadene for utviklingen av en Formel 1-bil er like lange som en snor».
Sagt på en annen måte – utgiftene er uendelige. Eller. Det har det i hvert fall vært. For å sikre en jevnere konkurranse mellom dagens elleve lag er det innført et budsjetttak. Det skjedde i 2021.
Taket, som regulerer totalbudsjettet for utvikling og drift av alle Formel 1-lagene, er i dag satt til 135 millioner dollar per år. team – rundt 940 millioner DKK.
Alle lag må imidlertid frita de tre mest elendige ansatte fra selve budsjettrammen. For ordens skyld påpeker vi her at det vanligvis er korene som får mest i lønn. I hvert fall med topplagene.
Før kostnadstaket ble innført anslo Pat Symonds, som er teknisk direktør i Andretti Motorsport, som håper å lande 11. plass i Formel 1 med Cadillac, at totalprisen på en bil kan komme opp i nesten 3 milliarder kroner.
LES OGSÅ: Får verdens største bot for å ignorere tilbakekalling
– I min forrige rolle pleide jeg hele tiden å spørre teamene hvor mye de brukte på enkelte komponenter.
– Noen ganger ville ikke lagene si noe og noen ganger visste de ikke – men jeg gjorde noen notater og jeg kan beregne kostnadsøkningen med inflasjon etter årene med Marussia, sier teknisk direktør til Motor Sport Magazine .
Her er hva de enkelte delene av bilen koster i dag, ifølge Symonds.
Hvor dyre er delene til en Formel 1-bil:
- Chassis: Ca. 4,9 millioner kroner
Består av tolv lag karbonfiber og veier rundt 35 kg. - Bakvinge med DRS: 595.000-1,05 millioner DKK
Design varierer avhengig av sporkrav og bakkeeffekt. - Forvinge og nese: 990.000 kr
En kompleks del som påvirker bilens aerodynamikk ved først å bryte luften og deretter lede den rundt bilen. - Halo: 120 000 kr
Denne beskyttelsesrammen tåler trykk på opptil flere tonn for å beskytte føreren. - Gulv- og vindavvisere: 990 000 kr
Designet for å optimalisere luftstrømmen med minimal turbulens. - Motor: 127 millioner kroner
1,6 liters V6-motor med turbo- og hybridteknologi er den dyreste enkeltkomponenten. - Girkasser: 2,45 millioner kroner
Halvautomatiske systemer med åtte gir som skifter på bare 0,05 sekunder. - Drivstofftank: 215 000 kr
Laget av kevlar og polyuretan for å unngå vektforskyvning under lob. - Ratt: 350.000 kr
Laget i karbonfiber og tilpasset førerens behov med opptil 20 knapper og funksjoner. - Hydraulikk: 1,2 millioner kroner
Sjekker bilens mekaniske systemer, inkludert styring og DRS. - Bremseskiver og klosser: 540 000 kr
Designet for effektiv kuling og ytelse under ekstreme forhold. - Dekk: 21 000 kr pr sett
Produsert i forskjellige gummiblandinger og tilpasset værforhold. - Diverse (ledningsnett, drivaksler etc.): 350 000 kr
Med disse utgiftene er det klart at en Formel 1-bil er en av de mest avanserte og dyre maskinene i verden. Kostnadstaket er imidlertid med på å gjøre konkurransen mer håndterlig og forutsigbar.
Les flere spennende nyheter fra og om motorsportens verden her!