Volvos nye toppmodell EX90 er ikke bare full av feil. iPhone-eiere risikerer også å miste telefonene sine i nærheten av bilen. Volvo er klar over problemet, sier pressesjefen.
Ta vare på smarttelefonen din! Den avanserte lidarteknologien i Volvo EX90 vil «brenne ut» kameralinsen på iPhonen eller annen smarttelefon fullstendig.
Å fotografere bilens lidar på nært hold kan føre til skade på kameralinsen til en iPhone eller andre smarttelefoner.
Flere motorjournalister rapporterte allerede i februar om ødelagte telefonkameraer etter nærkontakt med bilens teknologi.
Og nå viser det seg at dette ikke er isolerte og svært uheldige tilfeller. En bruker på Reddit , som går under navnet Jeguetelli, har siden ofret en telefon for å demonstrere nøyaktig hva som kan skje.
Resultatet av slik eksponering er en form for «branding» av kameraets sensor. Det etterlater permanente merker som forringer bildekvaliteten fra telefonen.
Skaden oppstår fordi lidaren sender ut konsentrerte lysstråler som en smarttelefon ikke tåler.
Volvo er også klar over problemet. Det er rett og slett ikke noe du har tenkt å gjøre noe med. I hvert fall ikke veldig mye.
– Vi vet. Nærbilder av en lidar utgjør en risiko for skade på visse kameralinser, sier merkets PR-sjef i Sverige, Marius Holst.
Det eneste Volvo har tenkt å gjøre med problemet er å legge til en linje om det i bilens manual. Spørsmålet er imidlertid hvor mange bileiere som faktisk leser bruksanvisningen grundig. En advarsel i håndboken er kanskje ikke tilstrekkelig til å forhindre fremtidig skade.
Lidar-teknologi er ikke som andre kamerateknologier
Lidar er en fjernmålingsteknikk. Den fungerer ved å sende ut lys og måle det reflekterte lyset. På denne måten kan systemet bestemme avstanden og bevegelsen til objekter rundt bilen. Det er en sentral del av sikkerhets- og assistansesystemer i moderne kjøretøy.
Lidaren i Volvo EX90 bruker laserstråler med en bølgelengde på 1550 nanometer. Den bølgelengden anses generelt ikke som skadelig for det menneskelige øyet. Dette er gode nyheter for fotgjengere og andre trafikanter.
Ifølge Volvo utgjør lidaren heller ingen fare for kamerasensorene til møtende biler. Utfordringen oppstår spesielt når man fotograferer på svært nært hold, hvor laserintensiteten kan være for høy for de følsomme sensorene i et smarttelefonkamera.
Så det er lyskonsentrasjonen på nært hold som er synderen. Selv om teknologien er utviklet for å være trygg i normale trafikkscenarier, kan direkte, nær eksponering under fotografering være problematisk.
Mange moderne smarttelefoner har avanserte kamerasystemer. Imidlertid er disse systemene ikke nødvendigvis designet for å tåle direkte laserlys fra en lidar-enhet.
En ny Volvo kan riste telefonen din uten at du vet det
Foreløpig er den beste løsningen å unngå å fotografere lidar-enheten på Volvo EX90 på veldig nært hold med en smarttelefon.
Hvis det er nødvendig å ta bilder av bilen forfra, bør dette vanligvis gjøres fra svært god avstand.
Det kinesiske merket er imidlertid ikke alene om å bruke Lidar-teknologi. Men det reiser også en del kritikk. For eksempel mener Teslas direktør at Lidar-teknologi er fullstendig unødvendig.
Det amerikanske bilmerket bruker ikke noen form for sensorer i sine nyeste modeller. Det nyeste som biler «ser» med er et hav av kameraer.