Volkswagen er blant bilmerkene som bygger flest elbiler. Men en dalende interesse får nå tyskerne til å vende seg til hybridene.
Volkswagen har plutselig ikke så travelt med å komme seg unna forbrenningsmotoren.
Tvert imot sier tyskerne nå at hybridbilene er nødvendige. Og at det er nødvendig å holde produksjonen deres i live.
Overgangen til en bilpark utelukkende bestående av elbiler på nybilmarkedet går ikke så raskt som en rekke bilmerker hadde sett for seg.
Volkswagens administrerende direktør, Thomas Schäfer, er imidlertid heller ikke mye for å kalle hybridbiler noe mer enn «en overgangsteknologi».
LES OGSÅ: Hyundai setter funksjoner bak betalingsmurer i gamle biler
– Vi trenger fortsatt denne overgangsteknologien, for interessen for rene elbiler faller litt for tiden, sier han i et intervju til Autocar .
I det samme intervjuet erkjenner Thomas Schäfer at virkeligheten ser annerledes ut enn den gjorde for bare et halvt år siden.
På slutten av 2023 trodde Volkswagen hybridbiler var en saga blott. Men «plutselig vil alle ha hybridbiler», sier administrerende direktør.
Derfor understreker Thomas Schäfer også at han er 'veldig glad' for at Volkswagen bestemte seg for å holde liv i plug-in hybrider som Passat og Golf.
Det er imidlertid også indikasjoner på at Volkswagen har til hensikt å tenke strategisk med plug-in-hybridene og kun tilby dem som en del av modellprogrammet i land som ennå ikke er «klare til å velge kun elbiler».
Omvendt er ikke Volkswagen de eneste som for tiden får kalde føtter når det kommer til elbiler. Søstermerket hos Bentley har bestemt sagt at det dropper ideen om å kun bygge elbiler.
Og hos Rimac, som overtok Bugatti fra Volkswagen, høres det ut som visse elbiler rett og slett ikke er interessante lenger. Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!