Elbiler med ledning er kanskje ikke det eneste riktige for bilindustrien i fremtiden. BMW tror fortsatt pรฅ hydrogen.
BMW er klare til รฅ sette hydrogenbilen iX5 Hydrogen i produksjon.
Og med en startpris pรฅ 79.000 euro i Tyskland er den faktisk billigere enn bรฅde bensin-, diesel- og hybridversjonen. Det er bare ikke noe vanlige BMW-kunder fรฅr glede av.
For selv om bilen nรฅ faktisk er klar for samlebรฅndet, anser BMW fortsatt bilen som en prototype.
Dette er skrevet av tyske Auto Motor und Sport .
LES OGSร : Lille Mazda er nรฅ Danmarks billigste elbil
Prisen er teoretisk av samme grunn, og selv om hydrogenbilen faktisk er hele 8.300 euro billigere enn for eksempel dieselutgaven med firehjulsdrift, X5 xDrive30d.
Allerede i februar i รฅr uttalte BMW at de fortsatt tror pรฅ hydrogen som drivstoff og at utviklingen av drivstoffet er viktig.
BMWs styremedlem Milan Nedeljkoviฤ har i et intervju med Top Gear tidligere kastet litt lys over hvorfor tyskerne fortsetter รฅ tro pรฅ hydrogen i personbiler.
โ Alternativer mรฅ vurderes. Dette er grunnen til at vi holder vรฅre anlegg fleksible i forhold til hydrogen og andre teknologier.
โ Vi vil ikke investere i forbrenningsteknologi hvis det ikke kommer nye forbrenningsmotorer. Men det er avgjรธrende at vi forblir fleksible pรฅ produksjonslinjen, uavhengig av hva som kan skje (innenfor utviklingen, red.), sier BMW-styremedlem Milan Nedeljkoviฤ til media.
BMW er ikke det eneste bilmerket som nekter รฅ avskrive hydrogenbilen som en del av fremtiden pรฅ veiene rundt om i verden. Toyota, som samarbeider med BMW om Z4/Supra-modellen, er heller ikke klar for รฅ gi opp elbilen.
Toyotas styreleder sier at det mรฅ vรฆre opp til bilistene og ikke politikerne, hva som skjer pรฅ veiene. Les mer om det her .