En norsk Hyundai Ioniq-eier har fått rettens ord om at han skal få en erstatning på flere tusen kroner fordi bilen har stått stille i 63 dager på samme verksted.
En norsk bileier har hatt så store problemer med 12 volts batteriet i sin Hyundai Ioniq at lagmannsretten er enig med ham.
Hyundai-forhandleren må hoste opp en erstatning på 40.000 norske kroner, tilsvarende 25.500 danske kroner.
Dette er skrevet av Norsk Motor .
Erstatningen skal gis til Hyundai-eieren fordi bilen har stått på verksted med samme problem i til sammen 9 uker. 12 volts batteriet fortsatte å lade seg ut selv om det ble byttet ut to ganger.
LES OGSÅ: 100 nyere elbiler er vraket i Danmark
Problemet ligger i bilens såkalte Integrated Control Charging Unit. Et problem både Kia og Hyundai har på grunn av gruppetilknytning og plattformdeling.
Bilmerkene har til og med gitt ut en veileder som gjør at bileiere kan unngå problemer med 12-voltsbatteriet. Men det er ikke i alle tilfeller dette er løsningen.
Hyundai-forhandleren forsøkte da også å klandre sjåføren for at batteriet fortsatte å tappe seg for strøm. Men det norske rettssystemet kjøpte ikke den forklaringen.
Så i tillegg til kompensasjon til sjåføren, må forhandleren betale alle saksomkostningene. Men saken er ikke nødvendigvis over. Flere Hyundai/Kia-eiere rapporterer om nøyaktig samme problem med batteriet.
Men også andre sjåfører klager på helt andre typer feil på bilene. Kia har blant annet måttet tilbakekalle over 1200 elbiler som bryter ned seg selv. Les mer om det her.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!