15. april, 2025

Hyundai: Fysiske knapper er bedre enn berøringsskjermer

Det er måneder siden sørkoreanske Hyundai lovet at knappene skulle gjøre comeback i merkets nye biler. Men nå sier de at knapper er bedre.

Hyundai går mot strømmen. Bilmerket vil beholde fysiske knapper for å øke sikkerheten og redusere distraksjon fra store skjermer i fremtidige biler.

Fremtidens bilinteriør hos Hyundai er designet med ett mål i tankene. Førerens øyne skal holdes på veien. Derfor vil Hyundai beholde fysiske knapper i bilene sine. Store skjermer kan være en distraksjon og påvirke trafikksikkerheten negativt.

Det kan også virke selvmotsigende at sjåfører stadig får beskjed om å legge igjen telefonen mens de kjører, mens bilmerker installerer stadig større skjermer i bilene sine. Fysiske knapper blir sjeldne.

Hyundai erkjenner imidlertid problemet. Merket har bemerket at for mye skjermbruk kan gjøre sjåfører stresset og irritert. Derfor vil de beholde knapper for funksjoner som brukes ofte.

Senior Vice President of Design, Simon Loasby, forstår problemet. Han ser på store berøringsskjermer som en potensiell distraksjon fra krysset. Å unngå det er sentralt i Hyundais designfilosofi.

Loasby utdyper dette i et intervju med Autocar .

Fremover vil bilmerkets interiør bygges rundt ideen om å holde sjåførens øyne på veien.

– Du vil virkelig ikke at folk skal se på skjermen: du vil at de skal se i øyehøyde – på veien, sier han.

Hyundai designer med sikkerhet i tankene

Det er her såkalt muskelminne kommer godt med. Med fysiske knapper kan innstillingene justeres uten å fjerne blikket fra trafikken. Dette øker sikkerheten betraktelig i krysset.

Samtidig peker designdirektør i Hyundai, Luc Donckerwolke, på en annen faktor. Store skjermer er også et verktøy for å spare penger for bilprodusentene. Dette innrømmer han indirekte.

Moderne infotainmentsystemer basert på store skjermer er produksjonsmessig en fordel. Donckerwolke forklarer at skjermene:

– er ideelle fordi du sparer mye utviklingskostnader ved kun å ha skjermer.

Det krever færre spesifikke verktøy for å produsere en hytte med én stor skjerm. Det er billigere enn å produsere mange individuelle knapper og brytere.

Hyundai tror imidlertid at folk generelt liker analog interaksjon. Trikset ligger i å finne den rette balansen. Det må være balanse mellom knapper og store skjermer.

Slik ser fremtidens Hyundai ut i kupeen.

Selv om Donckerwolke er optimistisk med tanke på returen av knapper, viser Hyundais egne initiativ et mer nyansert bilde. Bilmerket avduket nylig programvareplattformen Pleos.

Teaserbildene til Pleos viste en veldig stor, sentralt plassert skjerm. Det minner om stilen man ser hos Tesla. Dette peker mot et fortsatt fokus på storskjermer.

Men under den store skjermen var det en rad med tomme knapper. Det tyder på at en viss grad av fysisk interaksjon fortsatt er planlagt. Så de fysiske knappene har ikke forsvunnet helt.

De gammeldagse knappene forventes å få funksjonalitet senere. Dette skjer når de første modellene med det nye Android Automotive-baserte operativsystemet lanseres. Dette forventes å skje i andre kvartal 2026.

Hyundai forventer at det nye systemet vil være i over 20 millioner biler innen 2030. Det er en stor utrulling av den nye teknologien.

En stor skjerm betyr imidlertid ikke nødvendigvis slutten på fysiske knapper. Det er fortsatt håp om at Hyundai finner den rette balansen. En balanse mellom en smarttelefon på hjul og de kjente knappene.

Hyundai streber etter å kombinere moderne teknologi med brukervennlighet og sikkerhet. Det blir spennende å se det endelige designet i fremtidige modeller.

Hyundai er kjent for biler som Ioniq 5 og sporty Ioniq 5 N. Dessverre mener også sørkoreanerne at elbiler bør ha kunstige motorlyder. Les mer om det her .

Latest

Don't miss

Bilkonsernet tvunget til å låne 13 milliarder kroner

De nye tariffene i USA rammer Kia/Hyundai så hardt...

Har 37 000 biler på lager – merket forbyr eksport til USA

Etter Volkswagen reagerer nå søstermerket Audi på de økte...

Donald Trump: 90-dagers tollpause GJELDER IKKE biler

USAs president Donald Trump innfører en 90-dagers tollpause for...

Kan du se den skjulte meldingen i Toyotas logo?

En TikTok-bruker tror han har oppdaget at Toyotas 1989-logo...

Elbiler slår fossilbiler i ny stor tysk undersogelse

ADAC har målt 3,6 millioner havarier – elbiler viser...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Antallet hensynsløse sjåfører gikk ned med 33 prosent i 2024

På bare to år har antallet siktede fyllesjåfører gått betydelig ned. Det betyr også at langt færre biler blir beslaglagt og til slutt beslaglagt....

Så mange milliarder taper Danmark på elbiler hvert år

Statens årsregnskap viser stor nedgang i inntekter fra tinglysingsavgift. Populariteten til elbiler kommer til en høy pris, og nå er avtalen satt til å...

EU forbyr karbonfiber for biler – kaller det "skadelig"

Karbonfiber er lettere og sterkere enn stål og derfor ideelt for biler. Likevel vurderer EU nå å forby karbonfiber og klassifisere det som farlig....

Løpskor død – drept i tragisk ulykke

Japanskfødt racerfører og NASCAR Truck Series-lageier Shige Hattori er død. Han var 61 år gammel og døde i en bilulykke. Hattori klarte å kjøre...

Kriserammet bilmerke sier opp ytterligere 270 ansatte

Det tidligere britiske bilmerket Lotus kutter ned. Opptil 270 stillinger ved fabrikken i Hethel forsvinner på grunn av markedspress, derfor vil merkevaren også knyttes...

FCK-spiller risikerer utvisning for hensynsløs kjøring

FC København sier de støtter lagets meksikanske fotballspiller Rodrigo Huescas, selv om han risikerer å bli utvist for å ha kjørt i 111 km/t....

Sinte sjåfører sprenger alle fotobokser i hele byen

En eller flere sjåfører har sprengt så mange fotobokser at utleiefirmaet som eier kameraene nekter å sette opp flere feller. Sjåfører i den tyske...

Tapte 40 milliarder – konkursrammet bilfabrikk skal auksjoneres

Northvolt Ett var det europeiske batterieventyret som aldri skjedde. Bare utstyret, som nå skal ut på auksjon, antas å være verdt 2,2 milliarder kroner....

Mercedes har endret logo – kan du se hvor?

Mercedes er den siste i rekken av bilmerker som har endret logoen av én enkelt grunn. Nemlig de digitale skjermene i nye biler. Kan...

Bilgruppe betaler for å kvitte seg med Alfa Romeo

Stellantis betaler nå konsulentfirmaet McKinsey for å undersøke om konsernet på en eller annen måte kan overleve et salg av blant annet Alfa Romeo....

Her er bilene med de pinligste feilene – er din på listen?

ADAC-støt: Toyota C-HR, RAV4, Yaris og Yaris Cross topper listen over biler med flest ulykker i Tyskland. Batterifeil er den store synderen. En ny...

Hvis Tesla stenger: Hvordan det kan påvirke deg som eier

Drastisk salgsnedgang og økende kritikk av Elon Musk skaper frykt for fremtiden til Tesla-eiere og bilene deres. Men hva vil egentlig skje hvis et...