Det er måneder siden sørkoreanske Hyundai lovet at knappene skulle gjøre comeback i merkets nye biler. Men nå sier de at knapper er bedre.
Hyundai går mot strømmen. Bilmerket vil beholde fysiske knapper for å øke sikkerheten og redusere distraksjon fra store skjermer i fremtidige biler.
Fremtidens bilinteriør hos Hyundai er designet med ett mål i tankene. Førerens øyne skal holdes på veien. Derfor vil Hyundai beholde fysiske knapper i bilene sine. Store skjermer kan være en distraksjon og påvirke trafikksikkerheten negativt.
Det kan også virke selvmotsigende at sjåfører stadig får beskjed om å legge igjen telefonen mens de kjører, mens bilmerker installerer stadig større skjermer i bilene sine. Fysiske knapper blir sjeldne.
Hyundai erkjenner imidlertid problemet. Merket har bemerket at for mye skjermbruk kan gjøre sjåfører stresset og irritert. Derfor vil de beholde knapper for funksjoner som brukes ofte.
Senior Vice President of Design, Simon Loasby, forstår problemet. Han ser på store berøringsskjermer som en potensiell distraksjon fra krysset. Å unngå det er sentralt i Hyundais designfilosofi.
Loasby utdyper dette i et intervju med Autocar .
Fremover vil bilmerkets interiør bygges rundt ideen om å holde sjåførens øyne på veien.
– Du vil virkelig ikke at folk skal se på skjermen: du vil at de skal se i øyehøyde – på veien, sier han.
Hyundai designer med sikkerhet i tankene
Det er her såkalt muskelminne kommer godt med. Med fysiske knapper kan innstillingene justeres uten å fjerne blikket fra trafikken. Dette øker sikkerheten betraktelig i krysset.
Samtidig peker designdirektør i Hyundai, Luc Donckerwolke, på en annen faktor. Store skjermer er også et verktøy for å spare penger for bilprodusentene. Dette innrømmer han indirekte.
Moderne infotainmentsystemer basert på store skjermer er produksjonsmessig en fordel. Donckerwolke forklarer at skjermene:
– er ideelle fordi du sparer mye utviklingskostnader ved kun å ha skjermer.
Det krever færre spesifikke verktøy for å produsere en hytte med én stor skjerm. Det er billigere enn å produsere mange individuelle knapper og brytere.
Hyundai tror imidlertid at folk generelt liker analog interaksjon. Trikset ligger i å finne den rette balansen. Det må være balanse mellom knapper og store skjermer.
Slik ser fremtidens Hyundai ut i kupeen.
Selv om Donckerwolke er optimistisk med tanke på returen av knapper, viser Hyundais egne initiativ et mer nyansert bilde. Bilmerket avduket nylig programvareplattformen Pleos.
Teaserbildene til Pleos viste en veldig stor, sentralt plassert skjerm. Det minner om stilen man ser hos Tesla. Dette peker mot et fortsatt fokus på storskjermer.
Men under den store skjermen var det en rad med tomme knapper. Det tyder på at en viss grad av fysisk interaksjon fortsatt er planlagt. Så de fysiske knappene har ikke forsvunnet helt.
De gammeldagse knappene forventes å få funksjonalitet senere. Dette skjer når de første modellene med det nye Android Automotive-baserte operativsystemet lanseres. Dette forventes å skje i andre kvartal 2026.
Hyundai forventer at det nye systemet vil være i over 20 millioner biler innen 2030. Det er en stor utrulling av den nye teknologien.
En stor skjerm betyr imidlertid ikke nødvendigvis slutten på fysiske knapper. Det er fortsatt håp om at Hyundai finner den rette balansen. En balanse mellom en smarttelefon på hjul og de kjente knappene.
Hyundai streber etter å kombinere moderne teknologi med brukervennlighet og sikkerhet. Det blir spennende å se det endelige designet i fremtidige modeller.
Hyundai er kjent for biler som Ioniq 5 og sporty Ioniq 5 N. Dessverre mener også sørkoreanerne at elbiler bør ha kunstige motorlyder. Les mer om det her .