Hyundai innrรธmmer at merket ble fanget opp i en trend i bilindustrien, men at knappene nรฅ gjรธr comeback fordi kundene hater skremmene.
Hyundai erkjenner nรฅ at bilmerket har gรฅtt for langt. Kunder hater merkevarens bruk av berรธringsskjermer. Derfor kommer de fysiske knappene nรฅ tilbake.
Mange sjรฅfรธrer har klaget pรฅ og uttrykt stor frustrasjon over Hyundais digitale lรธsninger, som har erstattet de tradisjonelle fysiske knappene.
Berรธringsskjermer har gjort det mulig รฅ bygge biler med mye enklere hytter. Men utviklingen har ogsรฅ skapt problemer. Spesielt for sjรฅfรธrene.
Mange sjรฅfรธrer mener at skjermene er for vanskelige รฅ betjene pรฅ farten. Spesielt nรฅr du skal justere for eksempel temperaturen pรฅ klimaanlegget eller volumet pรฅ radioen.
Hyundai har erkjent at denne teknologien kanskje ikke oppfyller behovene til alle kunder. Underdirektรธr Ha Hak-soo forklarer dette i et intervju med Korea JoonAng Daily .
LES OGSร : C63 faller ned 70 000 DKK fordi ingen bryr seg om den 4-sylindrede AMG
โ Da vi begynte รฅ integrere et berรธringsbasert grensesnitt, oppdaget vi at folk ikke foretrekker det.ยป
Underdirektรธren utdyper at tester blant fokusgrupper har vist at sjรฅfรธrer ofte ble irriterte eller stresset nรฅr de ikke raskt fant de รธnskede innstillingene.
Ifรธlge Ha er berรธringsskjermene en unรธdvendig belastning i situasjoner der sjรฅfรธrene bare trenger rask og enkel tilgang til helt vanlige ting โ for eksempel รฅ betjene radioen.
Berรธringsskjermteknologi har blitt populรฆr blant designere fordi den gjรธr det mulig รฅ skape et minimalistisk interiรธr. Og da er det billigere รฅ samle alle funksjonene pรฅ รฉn skjerm, fremfor รฅ spre dem ut pรฅ flere knapper.
Men det passer dรฅrlig for sjรฅfรธrer. Spesielt fordi det for mange er en utfordring รฅ betjene en berรธringsskjerm i det hele tatt nรฅr de allerede skal konsentrere seg om trafikken. Mange av Hyundais kunder har direkte sagt at de savner biler med fysiske knapper.
Hyundai er ogsรฅ klar over sjรฅfรธrenes misnรธye med skjermene. Av samme grunn kommer flere av de 'gamle' knappene som forsvant da berรธringsskjermer ble introdusert tilbake.
Et eksempel pรฅ endringen hos Hyundai finner du i den ansiktslรธftede Ioniq 5, hvor det fortsatt er fysiske knapper รฅ finne. Sรธrkoreanerne er langt fra de eneste som trekker seg tilbake nรฅr det kommer til berรธringsskjermer.
Volkswagen har ogsรฅ mรฅttet legge seg ned for รฅ gjรธre kundene fornรธyde. Dermed kommer de fysiske knappene ogsรฅ tilbake i biler fra Wolfsburg. Og dermed tror BMW-direktรธr Oliver Zipse med en gang at de stรธrste skjermene i biler blir forbudt. Les mer om det her .