25. april, 2025

Hyundai gjenintroduserer knapper fordi kundene hater skjermer

Hyundai innrømmer at merket ble fanget opp i en trend i bilindustrien, men at knappene nå gjør comeback fordi kundene hater skremmene.

Hyundai erkjenner nå at bilmerket har gått for langt. Kunder hater merkevarens bruk av berøringsskjermer. Derfor kommer de fysiske knappene nå tilbake.

Mange sjåfører har klaget på og uttrykt stor frustrasjon over Hyundais digitale løsninger, som har erstattet de tradisjonelle fysiske knappene.

Berøringsskjermer har gjort det mulig å bygge biler med mye enklere hytter. Men utviklingen har også skapt problemer. Spesielt for sjåførene.

Mange sjåfører mener at skjermene er for vanskelige å betjene på farten. Spesielt når du skal justere for eksempel temperaturen på klimaanlegget eller volumet på radioen.

Hyundai har erkjent at denne teknologien kanskje ikke oppfyller behovene til alle kunder. Underdirektør Ha Hak-soo forklarer dette i et intervju med Korea JoonAng Daily .

LES OGSÅ: C63 faller ned 70 000 DKK fordi ingen bryr seg om den 4-sylindrede AMG

– Da vi begynte å integrere et berøringsbasert grensesnitt, oppdaget vi at folk ikke foretrekker det.»

Underdirektøren utdyper at tester blant fokusgrupper har vist at sjåfører ofte ble irriterte eller stresset når de ikke raskt fant de ønskede innstillingene.

Ifølge Ha er berøringsskjermene en unødvendig belastning i situasjoner der sjåførene bare trenger rask og enkel tilgang til helt vanlige ting – for eksempel å betjene radioen.

Berøringsskjermteknologi har blitt populær blant designere fordi den gjør det mulig å skape et minimalistisk interiør. Og da er det billigere å samle alle funksjonene på én skjerm, fremfor å spre dem ut på flere knapper.

Men det passer dårlig for sjåfører. Spesielt fordi det for mange er en utfordring å betjene en berøringsskjerm i det hele tatt når de allerede skal konsentrere seg om trafikken. Mange av Hyundais kunder har direkte sagt at de savner biler med fysiske knapper.

Hyundai er også klar over sjåførenes misnøye med skjermene. Av samme grunn kommer flere av de 'gamle' knappene som forsvant da berøringsskjermer ble introdusert tilbake.

Et eksempel på endringen hos Hyundai finner du i den ansiktsløftede Ioniq 5, hvor det fortsatt er fysiske knapper å finne. Sørkoreanerne er langt fra de eneste som trekker seg tilbake når det kommer til berøringsskjermer.

Volkswagen har også måttet legge seg ned for å gjøre kundene fornøyde. Dermed kommer de fysiske knappene også tilbake i biler fra Wolfsburg. Og dermed tror BMW-direktør Oliver Zipse med en gang at de største skjermene i biler blir forbudt. Les mer om det her .

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!

Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Hongqi SUV overrasker med toppkarakter: Sikkerheten er på topp

Den store elektriske SUV-en E-HS9 får 5 stjerner i...

Ikonisk racingspill fra 1986 blir gjort til en spillefilm

Need for Speed fikk det. Det gjorde også Gran...

Dansk bilkjede blør – med et tap på 37 millioner

Verkstedkjeden Dækpartner, eid av Henrik Nielsen og Vulkan Dæk,...

Tysk bilgigant går konkurs etter 40 år – 580 permittert

Den tyske VW-leverandøren Bohai Trimet i Harzgerode har gått...

Polestar fyrer unodvendige ansatte bag helt ny bil

Mens forventningene øker til den nye Polestar 5, kutter...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Er bilen din på listen? Disse elbilene sliter mest på dekkene

Elbiler er tyngre enn bensin- og dieselalternativer. Derfor slites også elbiler raskere ut dekkene. Men noen er mye verre enn. En stor britisk undersøkelse...

Porsche-sjef anklaget for hatytringer – vil sprenge fjellet

Wolfgang Porsche, styreformann i Porsche SE, ønsker å bygge en 500 meter lang tunnel og garasje under hjemmet sitt i Salzburg, men det krever...

Nye Mazda kommer til Danmark med 100-tommers skjerm

Mazda EZ-60, som kalles CX-5e i Europa, er egentlig en kinesisk Changan Deepal S07. Bilen kommer til Danmark med en 100" skjerm for head...

Fremtidens asfalt løser et økende problem nå

Farget asfalt testes for tiden over hele verden. Blå asfalt reflekterer sollys bedre, senker temperaturen med opptil 10 grader og forbedrer trafikksikkerheten. Blå asfalt...

Ikonisk racingspill fra 1986 blir gjort til en spillefilm

Need for Speed fikk det. Det gjorde også Gran Turismo, og nå kommer 1986-klassikeren OutRun til det store lerretet. Den anerkjente filmregissøren Michael Bay...

Å lukke panseret ødelegger Dodges nye elbil

Eiere av den nye elektriske Dodge Charger Daytona risikerer en kostbar reparasjon hvis de ikke lukker panseret ordentlig. Eiere av den nye Dodge Charger...

Bilmerker i nød – «Vi går konkurs»

Store bilprodusenter som GM og Ford frykter konkurser og permitteringer på grunn av Donald Trumps toll på 25 prosent. I et nytt brev advarer...

Klarer du veitrafikkens teoriprøve? Prøv det her

Trafikktilsynet har gitt ut en teoriprøve som alle vordende sjåfører – og nysgjerrige sjeler – kan øve seg på. Men kan du bestå? Prøv...

BYD Dolphin Surf kan bli Danmarks billigste elbil

Den danske importøren er ikke klar med prisen ennå. Men de fleste store medier skriver at BYD Dolphin Surf utenfor Danmark koster bare 100.000...

California i panikk – i ferd med å gå tom for bilskilt

Det nåværende nummerskiltsystemet i California utløper snart. Myndighetene forventer å åpne døren for kombinasjoner i 2025 og ha et nytt system klart. California nærmer...

Tesla-ansatt vinner – truet av Elon Musk

Den sparkede Tesla-ingeniøren Cristina Balan vinner foreløpig seier over Elon Musk. Hun hevder å ha blitt truet til taushet etter et problem med Model...

Den avgjørende ulempen med elbiler som ingen snakker om

Populære elbiler som Tesla Model 3 og VW ID.7 sliter med lav nyttelast på grunn av vekten på batteriet. Det begrenser bagasje og passasjerer....