Det er vanskelig, men ikke umulig, å asfaltere mens du synger. Bare spør i Sveits, hvor landets myndigheter jobber med en genial løsning.
Sveitserne legger bokstavelig talt veien mens de kjører. Eller det vil si at sjåførene kjører mens de lar andre legge asfalten.
Men prinsippet er der. Både bilene og asfaltarbeiderne er på samme veistrekning, uten at dette nødvendigvis betyr stenging av ett eller flere kjørefelt.
Det er faktisk ikke nødvendig å stenge veien i det hele tatt. Metoden, som ble kritisert i starten, har sveitserne nå fått så godt tak i at den bare går ut.
Ved å lage en midlertidig bru med rampe ledes trafikken et stykke over selve veiarbeidet, som så kan gå uforstyrret under den improviserte brua.
LES OGSÅ: Bransjen advarer: Om en liten stund koster en liter bensin 26 kroner
Videoen under viser hvordan det gikk da det ble lagt ny asfalt på motorveien A1, som går i retning landets største by, Zürich.
Metoden har Sveits med seg i to år. Og ifølge myndighetene øker det sikkerheten betraktelig i forbindelse med veiarbeid. Ikke bare fordi selve arbeidet kan foregå i dagslys, men også fordi veiarbeiderne ikke kommer i nærheten av bilene på veien/brua i det hele tatt.
I starten ble tiltaket ellers møtt med voldsom kritikk, fordi bruene som først ble tatt i bruk skapte enormt lange køer. Spesielt skapte det problemer for lastebiler, som ikke kunne komme opp på selve brua på grunn av bruenes helning.
Lokale medier gikk til og med så langt som å kalle den nye teknikken årsaken til en regelrett kufiasko på landets landeveier og motorveier.
Siden den gang har hastigheten på broene vært begrenset til 60 km/t og designet forbedret slik at lastebilene nå kan komme opp på dem uten problemer. Kritikere mener imidlertid fortsatt at bruene skaper kø fordi hastigheten må reduseres så langt den er.