Den nye Volkswagen ID.3 GTX skulle vรฆre et elektrisk svar pรฅ Golf GTI. Men elbilen er bรฅde tregere og dyrere enn bensinbilen.
Det er flere grunner til รฅ velge en Golf GTI fremfor en ID.3 GTX. Elbilen er bรฅde tregere og dyrere enn bensinbilen.
Uten skatt starter en ID.3 GTX fra 50 795 euro i Tyskland. Til sammenligning er en Golf Mk. 8,5 GTI Clubsport kan hentes for 48 075 euro.
GTX yter 286 hestekrefter, og det tar 5,9 sekunder รฅ gรฅ fra 0 til 100 km/t. Til sammenligning er den rimeligere GTI Clubsport god for 301 hestekrefter og en 0 til 100 km/t-tid pรฅ 5,6 sekunder. Videre er ID.3 GTX begrenset til 180 km/t.
Klubbsporten gรฅr fรธrst tom for kraft ved 270 km/t. Men med de riktige hakene lagt til tilleggsutstyrslisten vil Volkswagen heve toppfarten pรฅ elbilen til 200 km/t.
LES OGSร : EU vil forby bensinbilen med e-fuel, advarer BMW
Noe helt annet er at ID.3 kan ha mye kortere levetid enn bรฅde Golf GTI og Clubsport-versjonen. Volkswagen vurderer รฅ holde liv i den bensindrevne Golfen til minst 2035. Les mer om den her.
I tillegg tar Volkswagen nรฅ 500 milliarder kroner fra en pool som ellers ville blitt brukt til รฅ utvikle kun elbiler. Gruppen har innsett at bilistene i รธkende grad ser etter noe helt annet รฅ kjรธre i. Nemlig hybridbiler.
Samtidig lyver ikke salgstallene. I markeder uten statlig tilskudd har elbilen vanskelig for รฅ klare seg. I Europas stรธrste marked for nye og brukte biler โ nemlig i Tyskland โ har salget av elbiler kollapset for 7. mรฅned pรฅ rad.
Hjemme ser det helt annerledes ut pรฅ grunn av statstilskudd. Mer enn annenhver ny bil gรฅr nรฅ pรฅ strรธm i en eller annen form. Men รฉn type elbil har helt forsvunnet fra salgsstatistikken. Les mer om det her .