Da kong Frederik fortsatt bare var kronprins, investerte han i en Fisker Karma fra Fisker Automotive. Nå prøver merket å gjenopplive seg selv.
Kong Frederik var en av de første danskene i en Fisherman's Karma. Kongen, da han fortsatt bare var kronprins, ble levert bil nummer 9 av bare 2.450 Fisker Karma.
Siden den gang har mannen bak bilen, Henrik Fisker, gått konkurs med ikke bare ett, men to bilmerker. Nå prøver imidlertid den første å gjenopplive seg selv.
Riktignok under nytt navn. Men Karma Automotive er restene av Henrik Fiskers første forsøk på et egentlig bilmerke.
Den nye bilen heter Amaris, og hvis du synes den ser ut som en Fisker Karma, tar du ikke feil. Bilen er en videreutvikling av Revero, som i seg selv 'bare' er en ansiktsløftet Fisker Karma.
Tanken bak bilen er til og med den samme. Så i bunn og grunn. For akkurat som Karma/Revero ikke var en 100 prosent elbil, er det heller ikke Amaris.
Det ser ut som en Fisker Karma fordi det er en Fisker Karma.
I stedet er bilen, som nå eies av Wanxiang Group, som fungerte som underleverandør på Henrik Fisker-dagene, en EREV.
EREV – eller Extended Range Electric Vehicle – betyr at bilen har en liten firesylindret bensinmotor som har som eneste formål å generere strøm til batteripakken.
Karma Automotive sier at Amaris går fra 0 til 60 mph på 3,5 sekunder og at topphastigheten er elektronisk begrenset til 165 mph.
Det er ikke kjent hvor mange Karma Amaris som skal bygges. Men den skal være klar for produksjon allerede i år. Karma har imidlertid måttet utsette den firedørs søstermodellen Gyesera til 2026.
Akkurat som en crossover ved navn Ivara GT-UV har blitt forsinket inn i 2027. Delvis fordi det amerikansk-kinesiske merket ikke kan bestemme om bilen kun skal gå på strøm eller om den skal være en plug-in hybrid.
Apropos kongen – som var kronprins på den tiden – hans Fisker Karma var til salgs for noen år siden. Les mer om det her .