Jaguars nye merkevarebygging og fokus på elbiler, som bl.a. innebærer ny logo og ingen nye biler for under 1 million kroner, fører også til at bruktbilkunder holder seg unna.
Siden Jaguar i november omprofilerte seg til et våkent bilmerke med kun elbiler, har kundene gått bort.
For selv om merket fortsatt har splitter nye bensin- og dieselbiler på lager, kan ledelsens beslutning allerede sees i salget av bruktbiler.
Ifølge Enginepatrol har salget falt med 9 prosent siden Jaguar presenterte verden med merkevarens nye identitet med en mye omtalt reklamefilm.
Flere har kritisert Jaguar for å ha kastet hele historien på gulvet. Bilmerkets direktør avviser imidlertid kritikken totalt.
Han sier at det ikke er de «gamle kundene» de nye Jaguarene vil snakke med. Tvert imot skyter han skarpt mot kritikerne, som han kaller intolerante.
Samtidig ser han seg imidlertid nødt til å nekte for å ha tatt narkotika da han og de andre ansatte kom på ideen bak den nye logoen.
Jaguar kan imidlertid ikke nekte for at kundene har gått bort. Data fra Marketcheck UK viser at merket solgte 133 brukte biler per dag i løpet av de syv dagene etter relanseringen. For det var i snitt 146 biler per dag. Det vil si en nedgang på 8,9 prosent.
Marketcheck UK Alastair Campbell er ikke sikker på at Jaguars relansering er en suksess. I stedet nøyer han seg med å konstatere at merket har tatt en enorm risiko.
Ute på det store internett er det imidlertid ikke flere som er i tvil om at Jaguar har ødelagt seg selv. Og nedgangen i bruktbilsalget kan være begynnelsen på slutten for det nå 102 år gamle bilmerket.
På hjemmebane er Jaguar nesten ikke-eksisterende. Med kun to solgte biler kan den danske importørens markedsandel ikke engang registreres i den offisielle statistikken.