Et merke med en usikker fremtid er inspirert av et annet. Uansett vil en fremtidig Jaguar ikke ha bakrute. Akkurat som Polestar 4.
Jaguar har valgt å la seg inspirere av Polestar 4 ved å utvikle en bil uten tradisjonell bakrute.
I stedet er bilen utstyrt med et digitalt bakspeil, som allerede er kjent fra Polestar-modellen. Et designvalg som markerer en ny retning for det tidligere britiske bilmerket, som nå gjennomgår en transformasjon som betyr at det kun skal bygges elbiler i 2026.
En dansk analytiker stiller imidlertid spørsmål ved om Jaguar i det hele tatt vil overleve så lenge. Les mer om det her.
Likevel har Jaguar nettopp publisert et bilde av et konsept som gir førsteinntrykket av merkevarens kommende designspråk.
Konseptet, som skal vises for publikum under Miami Art Week 2. desember, er en forløper til en kommende firedørs elektrisk GT-modell. Proporsjonene avslører brede bakskjermer og en kombinasjon av buede og skarpt definerte linjer.
LES OGSÅ: Tesla har igjen flest feil for periodisk syn
Bakenden utmerker seg med lameller, som tilsynelatende skjuler baklysene. Et trekk Ferrari Testarossa gjorde ikonisk på 1980-tallet.
Den ferdige bilen, som forventes lansert i 2026, er en av tre planlagte elbiler fra Jaguar. Prototypen har allerede begynt å bli testet på veiene.
Ifølge produsenten vil bilen ha en effekt på 'mer enn 575 hestekrefter og en rekkevidde på cirka 700 kilometer'.
Bilen blir dermed en konkurrent til modeller som Porsche Taycan. Prisen forventes å starte på over 1,1 millioner danske kroner. Jaguar kommer ikke til å selge biler for mindre i det hele tatt fremover, sier administrerende direktør.
Det minimalistiske designet uten bakrute blir sett på som en måte å gi bilen et mer futuristisk utseende, samtidig som teknologien bak det digitale bakspeilet blir viktigere for bilen.
Denne funksjonen, som også er kjent fra Polestar 4, indikerer en ny trend blant elbilprodusentene, hvor tradisjonelle elementer som bakruter fases ut til fordel for innovative løsninger.
På den annen side kan man trygt stille spørsmål ved hvor praktiske flere av disse løsningene egentlig er. For eksempel er Hyundai Iqoniq 6 tilgjengelig med digitale sidespeil. Men når hadde du sist en av de modellene med noe annet enn vanlige sidespeil med gass i? Nei, ikke sant?!