JRL-gruppen, som består av Jaguar og Land Rover, skal kun selge elbiler i 2030. Og her kan det være en idé å bli kineser.
Jaguar Land Rover-konsernet skal kun bygge elbiler. Faktisk mangler Jaguars siste bil med ren forbrenningsmotor allerede samlebåndet.
Nå vurderer det britisk-indiske merket om de skal slå seg enda mer sammen med bilmerket Chery, som eies og kontrolleres av Kinas kommunistiske diktatur.
Uansett skriver flere kinesiske medier – inkludert 36 DKK – at Jaguar vurderer å bruke plattformer for elbiler som Chery allerede har i hyllene.
Ved å bruke teknologi som kineserne allerede har, vil Jaguar kunne fremskynde overgangen til en ren elektrisk modellserie, heter det.
LES OGSÅ: Classic Race gjenoppstår i Jylland – kjendis blir regissør
Helt konkret er det meningen at Jaguar skal basere fremtidige elbiler på teknologi som Cherys undermerke Exeed allerede bruker. Det vil bety at Jaguar allerede i andre halvdel av 2024 vil kunne løfte lokket på en ny elbil.
En talsmann for Chery har avvist at "enhver avtale er signert med Jaguar". Men merkets styreformann Yin Tongyue har bekreftet at to europeiske bilmerker har henvendt seg med en henvendelse på plattformene.
Yin Tongyue vil imidlertid ikke navngi de 'europeiske merkene'. Men den burde være god nok – det er Jaguar/Land Rover.
Spesielt siden de to merkene allerede jobber tett sammen i et joint venture i Kina og har gjort det siden 2012. Den avtalen betyr at modeller som Range Rover Evoque, Land Rover Discovery Sport og Jaguar XFL bygges lokalt i Kina.
Det går ikke akkurat bra for Jaguar på hjemmebane. Faktisk har ikke en eneste ny Jaguar dukket opp på danske plater i løpet av de tre første månedene av 2024. Dette er imidlertid bare to færre enn samme periode i fjor.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!