JRL-gruppen, som bestรฅr av Jaguar og Land Rover, skal kun selge elbiler i 2030. Og her kan det vรฆre en idรฉ รฅ bli kineser.
Jaguar Land Rover-konsernet skal kun bygge elbiler. Faktisk mangler Jaguars siste bil med ren forbrenningsmotor allerede samlebรฅndet.
Nรฅ vurderer det britisk-indiske merket om de skal slรฅ seg enda mer sammen med bilmerket Chery, som eies og kontrolleres av Kinas kommunistiske diktatur.
Uansett skriver flere kinesiske medier – inkludert 36 DKK – at Jaguar vurderer รฅ bruke plattformer for elbiler som Chery allerede har i hyllene.
Ved รฅ bruke teknologi som kineserne allerede har, vil Jaguar kunne fremskynde overgangen til en ren elektrisk modellserie, heter det.
LES OGSร : Classic Race gjenoppstรฅr i Jylland โ kjendis blir regissรธr
Helt konkret er det meningen at Jaguar skal basere fremtidige elbiler pรฅ teknologi som Cherys undermerke Exeed allerede bruker. Det vil bety at Jaguar allerede i andre halvdel av 2024 vil kunne lรธfte lokket pรฅ en ny elbil.
En talsmann for Chery har avvist at "enhver avtale er signert med Jaguar". Men merkets styreformann Yin Tongyue har bekreftet at to europeiske bilmerker har henvendt seg med en henvendelse pรฅ plattformene.
Yin Tongyue vil imidlertid ikke navngi de 'europeiske merkene'. Men den burde vรฆre god nok โ det er Jaguar/Land Rover.
Spesielt siden de to merkene allerede jobber tett sammen i et joint venture i Kina og har gjort det siden 2012. Den avtalen betyr at modeller som Range Rover Evoque, Land Rover Discovery Sport og Jaguar XFL bygges lokalt i Kina.
Det gรฅr ikke akkurat bra for Jaguar pรฅ hjemmebane. Faktisk har ikke en eneste ny Jaguar dukket opp pรฅ danske plater i lรธpet av de tre fรธrste mรฅnedene av 2024. Dette er imidlertid bare to fรฆrre enn samme periode i fjor.