Jaguar har nå stoppet all bilproduksjon. Forhandlerne må prøve å overleve på lager til 2026.
Jaguar sverger til elbilen. Faktisk er merkets strategi at de ikke skal selge nye (el)biler i det hele tatt dersom disse ikke kan koste 1 million kroner eller mer.
Og nå har alle Jaguars samlebånd stoppet. Det indisk-eide britiske bilmerket er fast bestemt på å selge kun elbiler fra 2026. Hele 9 år på at alle andre bilprodusenter ifølge EU skal gjøre det samme i Europa.
Det har gått dårlig i årevis for Jaguar, som ikke kan holde tritt med konkurrenter fra Audi, BMW og Mercedes. Nå har altså kattedyret endret kurs, mens flere av de andre søppelplassene lover å kun bygge elbiler.
Dette er skrevet av magasinet Bil .
I det hele tatt har JLR-konsernet, som Jaguar er en del av, det mer enn vanskelig. De siste årene er mer enn halvparten av salget i hele konsernet basert på kun tre modeller: Range Rover, Range Rover Sport og Land Rover Defender, som står for over halvparten av salget.
LES OGSÅ: Polestars biler blir forbudt i USA
Hjemme er det faktisk bare to Jaguarer fra januar til 31. oktober. Det viser tall fra de danske bilimportørene, som i dag kaller seg Mobility Denmark. Begge var i-Pace-modellen. Dette må sees i lys av de totalt 126.000 nye bilene som allerede har kommet på de danske veiene i år.
Spørsmålet er om Jaguar-produksjonen noen gang vil starte igjen. På LinkedIn setter bransjeanalytiker Rene Tonder et større spørsmålstegn ved avgjørelsen.
– Vil Jaguar lide samme skjebne som Rover, skriver analytikeren.
Rover, som bl.a. har vært eid av BMW, lagt ned i 2008. Indias Tata Motors, som eier JLR-gruppen, begravde endelig merket i 2013. Men visste du at den første BMW 1-serien faktisk ble utviklet av Rover? BMW tok bilen med seg da tyskerne solgte Rover og Land Rover i 2000.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!