Kevin Magnussen, som nรฅ kjรธrer WEC for BMW, er i et intervju med de nyeste reglene i motorsportens fremste klasse.
De nรฅvรฆrende Formel 1-reglene har radikalt endret den fremste klassen innen motorsport, hvis du spรธr Kevin Magnussen, som nรฅ er pensjonert fra sporten.
De sรฅkalte Ground-effektbilene debuterte i 2022. Ifรธlge Kevin Magnussen har dette fรธrt til en mindre fri kjรธrestil. Han mener at sjรฅfรธrer ikke lenger kan ยซhusteยป bilen pรฅ samme mรฅte som fรธr.
Dette melder avisen Express .
Fordi nรฅ til dags kunne man vรฆrt mer kreativ bak rattet, sier K-Mag. Nรฅ krever biler en mer kontrollert og metodisk tilnรฆrming. Det er en fundamental endring i sporten.
ร rsaken til de endrede kjรธrekravene mรฅ finnes i bilenes tekniske utforming. Stivere fjรฆring er en viktig faktor. Lavprofildekk og en generelt lavere bakkeklaring spiller ogsรฅ en stor rolle i hvordan bilene oppfรธrer seg.
De tekniske endringene gjรธr at bilene ikke tillater de samme aggressive linjene gjennom svingene som fรธr. Derfor er korene mer lรฅst til det.
Magnussens utfordringer kan vรฆre Hamiltons dรธd
Sjรฅfรธrer som Magnussen har funnet overgangen til de nye bilene vanskelig. Det handler om รฅ finne de avgjรธrende tidelssekundene pรฅ en runde. Dette kan vรฆre en utfordring med dagens biltype.
Andre erfarne trenere merker ogsรฅ tydelig forskjellen pรฅ banen. Lewis Hamiltons overgang til Ferrari er et eksempel pรฅ en fรธrer som ogsรฅ har mรฅttet tilpasse stilen sin.
โ Du er ikke like fri i korstilen din, sier Magnussen.
Han peker pรฅ aerodynamikken som biler nรฅ er mer avhengige av enn noen gang.
Korene er nรฅ i stรธrre grad pรฅlagt รฅ gรฅ ยซett skritt av gangenยป. Fokuset har blitt flyttet mot stabilitet og teknisk presisjon. Det gir en ny mรฅte รฅ oppfatte og utfรธre en Formel 1-runde pรฅ.
Kevin Magnussen trakk seg fra verdens beste motorsport etter 2024. Han har siden flyttet fokuset til sportsbilsport. Her konkurrerer han for BMWs fabrikklag i WEC (World Endurance Championship).
Ny tilpasning til WEC med BMW
I verdensmesterskapet i langdistanselรธp stรฅr den danske racerfรธreren overfor nye og annerledes utfordringer. Bilene i WEC skiller seg betydelig fra Formel 1-lรธpene. De er tyngre og bredere.
WEC-bilene har ogsรฅ lukkede cockpiter. Det gir en annerledes kjรธreopplevelse sammenlignet med Formel 1. Teamsamarbeid spiller ogsรฅ en mer fremtredende rolle i de lange utholdenhetslรธpene.
Lidenskapen for motorsport forblir imidlertid uendret for Kevin Magnussen.
โ Det er fortsatt en racerbil, og du prรธver fortsatt รฅ kjรธre sรฅ fort som mulig.
Selv om Kevin Magnussen nรฅ har rettet fokuset mot WEC og BMW, er hans mange รฅr i Formel 1 fortsatt et hett tema.
Faktisk har flere internasjonale medier koblet dansken til et nytt comeback i sporten, fordi det snart รฅpner seg to sjanser til en plass hos et nytt lag. Les mer om det her .