I fjor sommer skrev kinesiske medier at Aiways samlebånd har stått stille siden februar 2023 fordi det ikke er penger til lønn eller leverandører. Nå er det noe nytt.
I februar i fjor sluttet bilmerket Aiways å bygge biler. Det er verken penger til å betale de ansattes lønn eller leverandørenes regninger.
Produksjonen har nå stått stille i mer enn ett år, men det var først nylig at det kom et visst livstegn fra bilmerket, som også er i Danmark.
Det skriver Reuters .
Ifølge en talsmann for Aiways, som sitert av nyhetsbyrået, vil det nå fokusere på å bli et bilmerke «som eksklusivt eksporterer biler ut av Kina».
LES OGSÅ: Feil verdt 20.000 kroner dreper Martins Volvo etter 800 timer
Siden Aiways stoppet produksjonen i fjor, har de prøvd svært små prøveproduksjoner av allerede eksisterende modeller som U5 og U6. Som merkevaren har forsøkt å holde investorer til ilden.
Aiways' PR-sjef sier til Reuters at «selv om det er behov for en stor investering», er bilmerket sikre på at det kan oppnås.
Ifølge Bernd Abel skal investeringen som Aiways er sikker på å kunne hente inn, dekke produksjons- og utviklingskostnader.
Akkurat nå er merket i forhandlinger med en rekke både kinesiske og europeiske investorer. Hvis det lykkes å skaffe pengene, håper Aiways å kunne bygge mellom 15.000 og 25.000 biler i løpet av det neste året.
Selv om målet er å nå en sekssifret produksjon 'innen noen få år', er Aiways langt fra det eneste bilmerket med lommesmerter.
Danske Henrik Fisker har varslet at bilmerket hans vil søke konkursbeskyttelse innen de neste 30 dagene. Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!