Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker, sier han.
Geely-gründer Li Shufu kommer nå med en klar uttalelse.
Den kinesiske bilgiganten vil ikke bygge nye fabrikker i verken Europa eller USA. Dette kommer på et tidspunkt hvor konkurrentene ellers ser mot Vesten.
Men Li Shufu, som eier majoriteten av Volvo Cars, vil ikke gjøre det. Faktisk vil han heller holde seg unna.
Årsaken er, ifølge grunnleggeren, enkel. Verden har allerede for mange bilfabrikker. Det er betydelig global overkapasitet i bilproduksjon, hvis du spør kineserne.
Dette rapporteres av Automotive News .
Det ville derfor være dårlig butikk å investere i nye anlegg, uttalte Li Shufu i et internt Geely-møte.
Motet ble senere publisert som videomateriale.
Han mener at det å flytte til Europa er en uholdbar metode generelt. Ikke engang om det måtte gjøres for å unngå toll. Å kjøpe land, bygge fabrikker og ansette folk er ikke den rette veien å gå.
Den eksisterende overkapasiteten i bilindustrien gjør slike investeringer ulønnsomme. Geely vil i stedet se mot andre løsninger for fremtiden.
Vil flytte mer av Volvo til Kina
Li Shufu peker på et tettere samarbeid som veien videre. Geely Holding Groups mange bilmerker vil samarbeide med partnere. Dette gjelder spesielt Volvo Cars og den franske bilprodusenten Renault.
Han utdypet ikke nøyaktig hva et slikt samarbeid innebærer, men det finnes mye som tyder på at merkene vil dele produksjonskapasitet.
Dette betyr at Geely kan bygge biler for andre bilmerker. Dette kan for eksempel skje ved eksisterende Volvo-fabrikker.
Kunngjøringen kommer i en tid med hard konkurranse. Det kinesiske bilmarkedet er preget av intense priskriger mellom produsenter.
Likevel opplever Geely stor fremgang i hjemmemarkedet. Salget av nye energibiler, som inkluderer elbiler og hybrider, har økt betydelig.
Mens det motsatte gjelder for Volvo Cars. Ifølge den svenske avisen Dagens Industri er kineserne lei av at Volvo bruker penger på gjentatte forsinkelser.
Og nå må tålmodigheten være tynnslitt, så Geely benytter seg av en større runde med oppsigelser for å gjøre Volvo enda mer kinesisk. Les mer om det her .
Vekst og fremtidsutsikter for Geely
Salget av elektrifiserte biler økte med hele 138 prosent, noe som brakte Geely nærmere den ledende kinesiske produsenten, BYD.
Geely må imidlertid også merke seg at Volvos salg av rene elbiler har falt med mer enn 27 prosent.
Flere andre kinesiske bilmerker har valgt en annen strategi. De etablerer produksjon i Europa for å unngå EUs tollsatser på importerte biler.
Men Geely vil ikke gå den veien. Li Shufus strategi er klar. Man må utnytte ressursene som allerede finnes. Selv om blant annet Volvo må spare enorme summer.
Fremtiden vil vise om Geelys strategi holder mål. Å fokusere på samarbeid fremfor nybygg er en annen tilnærming i bransjen.
Volvo Cars er derimot ikke det eneste Geely-merket som må kutte stillinger. Zeekr, som er på vei til Danmark, har fått beskjed om å permittere 40 prosent av alle ansatte.