Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker, sier han.

Geely-gründer Li Shufu kommer nå med en klar uttalelse.

Den kinesiske bilgiganten vil ikke bygge nye fabrikker i verken Europa eller USA. Dette kommer på et tidspunkt hvor konkurrentene ellers ser mot Vesten.

Men Li Shufu, som eier majoriteten av Volvo Cars, vil ikke gjøre det. Faktisk vil han heller holde seg unna.

Årsaken er, ifølge grunnleggeren, enkel. Verden har allerede for mange bilfabrikker. Det er betydelig global overkapasitet i bilproduksjon, hvis du spør kineserne.

Dette rapporteres av Automotive News .

Det ville derfor være dårlig butikk å investere i nye anlegg, uttalte Li Shufu i et internt Geely-møte.

Motet ble senere publisert som videomateriale.

Han mener at det å flytte til Europa er en uholdbar metode generelt. Ikke engang om det måtte gjøres for å unngå toll. Å kjøpe land, bygge fabrikker og ansette folk er ikke den rette veien å gå.

Den eksisterende overkapasiteten i bilindustrien gjør slike investeringer ulønnsomme. Geely vil i stedet se mot andre løsninger for fremtiden.

Vil flytte mer av Volvo til Kina

Li Shufu peker på et tettere samarbeid som veien videre. Geely Holding Groups mange bilmerker vil samarbeide med partnere. Dette gjelder spesielt Volvo Cars og den franske bilprodusenten Renault.

Han utdypet ikke nøyaktig hva et slikt samarbeid innebærer, men det finnes mye som tyder på at merkene vil dele produksjonskapasitet.

Dette betyr at Geely kan bygge biler for andre bilmerker. Dette kan for eksempel skje ved eksisterende Volvo-fabrikker.

Kunngjøringen kommer i en tid med hard konkurranse. Det kinesiske bilmarkedet er preget av intense priskriger mellom produsenter.

Likevel opplever Geely stor fremgang i hjemmemarkedet. Salget av nye energibiler, som inkluderer elbiler og hybrider, har økt betydelig.

Mens det motsatte gjelder for Volvo Cars. Ifølge den svenske avisen Dagens Industri er kineserne lei av at Volvo bruker penger på gjentatte forsinkelser.

Og nå må tålmodigheten være tynnslitt, så Geely benytter seg av en større runde med oppsigelser for å gjøre Volvo enda mer kinesisk. Les mer om det her .

Vekst og fremtidsutsikter for Geely

Salget av elektrifiserte biler økte med hele 138 prosent, noe som brakte Geely nærmere den ledende kinesiske produsenten, BYD.

Geely må imidlertid også merke seg at Volvos salg av rene elbiler har falt med mer enn 27 prosent.

Flere andre kinesiske bilmerker har valgt en annen strategi. De etablerer produksjon i Europa for å unngå EUs tollsatser på importerte biler.

Men Geely vil ikke gå den veien. Li Shufus strategi er klar. Man må utnytte ressursene som allerede finnes. Selv om blant annet Volvo må spare enorme summer.

Fremtiden vil vise om Geelys strategi holder mål. Å fokusere på samarbeid fremfor nybygg er en annen tilnærming i bransjen.

Volvo Cars er derimot ikke det eneste Geely-merket som må kutte stillinger. Zeekr, som er på vei til Danmark, har fått beskjed om å permittere 40 prosent av alle ansatte.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Elbiler skuffer igjen hos Porsche – permitterer flere ansatte

Midlertidige og deltidsansatte ved Porsches fabrikk i Leipzig må...

Olof Palmes siste bil noensinne leter etter en ny eier

Før han ble skutt og drept midt på gaten...

Antall ladestasjoner synker betraktelig – Trump har skylden

Antallet nye ladestasjoner i USA synker kraftig. Analytikere skylder...

Donald Trump vil fjerne alle subsidier til elbiler i USA

USAs president Donald Trump foreslår nå å avskaffe alle...

Trafiktilsynet i Danmark: Glemsomme sjåfører får bot

I Danmark er det ikke krav om at registreringsbeviset...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...

Norge forbyr sjåfører å bruke berøringsskjermer mens de kjører

Et nytt lovforslag i Norge forbyr sjåfører å bruke bilens berøringsskjerm til enkle ting som navigasjon. Boten er på 10000 kroner. En bot på...