Nio, som hardnakket hevder at merket ikke forlater Danmark, har nok en gang tapt for Audi i en strid om modellnavn.
Den danske sjefen er borte. Det samme gjelder en stor del av de ansatte Nio ansatte da merket kom til Danmark høsten 2022.
For Nio lå i dvale i Danmark tapte bilmerket med et brak for Audi i en strid om modellnavn.
Tyskerne mener rett og slett at Nio, med en rekke modeller, er for nære navn som Audi bruker og har rettighetene til. Les mer om det her.
Og nå har tyske Hojesteret igjen styrt Audi rett. Nio har ikke lov til å bruke navnene i Tyskland. Akkurat som kineserne heller ikke trengte å bruke navnene mens rettssaken pågikk.
Dette er skrevet av Automobilwoche .
LES OGSÅ: Flere bilforhandlere havner på en skammelig dansk liste
Konflikten mellom Audi og Nio har nå vart i mer enn to år. Men med kjennelsen fra Tysklands høyeste domstol betyr det at kineserne må legge modellnavnene i graven permanent.
For rettferdighets skyld skal det sies at Nio ikke er det eneste merket som over tid har latt seg inspirere litt for mye av vestlige bilmerker.
BYD, som kom til Danmark i oktober 2022, brukte for eksempel år på å finne merkevarens «eget» uttrykk. Dette ble gjort ved å kopiere alt fra BMWs logo til Mercedes sitt design.
Og nå som vi er inne på kopiene, er ikke kineserne de eneste som liker å hengi seg til denne typen ting.
I Russland er de nå så desperate etter å få bilproduksjonen i gang i landet igjen at de faktisk har bedt kineserne om hjelp til å lage kopier av biler fra Vesten. Bokstavelig talt sånn.
Alt dette med parallellimport av varer, som ellers er hardt sanksjonert. Produksjonen skal skje ved en bilfabrikk som den russiske staten har okkupert.Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!