Kinas BYD tar plassen som verdens 6. største bilmerke og er på vei til å overta Ford i rent volum hvis salget fortsetter.
På hjemmebane er kinesiske BYD bare så vidt på topp 20. Men internasjonalt er merket nå verdens sjette største bilprodusent.
I tredje kvartal 2024 solgte kineserne for første gang i merkets historie flere biler enn Ford klarte å sende til bilistene i samme periode.
Fortsetter utviklingen på denne måten, vil BYD ha solgt 4 millioner biler i løpet av 2024 og vil dermed kunne passere Ford i løpet av hele året.
Nikkei Asia skriver der.
Sett over månedene fra juli til september, solgte BYD 1,13 millioner biler over hele verden. Dette er 38 prosent flere enn i samme periode i fjor.
Til sammenligning falt Fords salg med drøyt 40.000 biler i samme periode.
BYD er ikke det eneste kinesiske merket som har tatt et skikkelig sprang fremover. Også Geely, som bl.a. eier av Volvo, Polestar og Lotus, kan notere en markant forbedring. Selv om det etter BYDs standarder er noe mer beskjedent med 'bare' 820 000 biler i tredje kvartal.
Motsatt har Geely også sine problemer. Særlig de tidligere svenske merkene gir kineserne hodepine. Volvo sender den ene defekte bilen ut på gaten.
Polestar gjør det samme. Senest har det kommet frem at Polestar 4 ikke kan akselerere så raskt som lovet. Langt fra faktisk. Les mer om det her .