22. januar, 2025

Kinesiske merker skal overta Volkswagens fabrikker i Tyskland

En rekke kinesiske bilmerker er angivelig interessert i å overta bilfabrikkene som Volkswagen legger ned allerede i år.

Flere kinesiske bilmerker har uttrykt interesse for å overta fabrikkene som Volkswagen planlegger å stenge i Tyskland i løpet av 2025 og 2027. Dette er fabrikkene i Dresden og Osnabrück, hvor produksjonen er planlagt opphørt.

Nyhetsbyrået Reuters melder at kinesiske bilprodusenter ser en mulighet til å etablere seg i hjertet av den europeiske bilindustrien ved å overta Volkswagens fabrikker.

En kilde nær Volkswagen opplyser at selskapet er åpen for å selge fabrikken i Osnabrück til en kinesisk kjøper.

– VW ville være åpen for å selge fabrikken i Osnabrück til en kinesisk kjøper, sier kilden, med kunnskap om planene, til Reuters .

Volkswagen har imidlertid understreket at de fortsatt jobber med å finne en løsning som sikrer en bærekraftig fremtid for fabrikkene og tar hensyn til de ansattes interesser.

– Vi er fast bestemt på å finne en fortsatt bruk for fabrikken. Målet må være en bærekraftig lossing som tar hensyn til bedriftens og de ansattes interesser, sier en talsperson fra merkevaren til Reuters.

Overtakelsen av fabrikkene i Tyskland vil gi kinesiske bilmerker rask tilgang til det europeiske markedet. For Volkswagen vil et salg bety at de kan disponere eiendeler som ikke lenger er lønnsomme.

Spørsmålet om et eventuelt salg er imidlertid politisk sensitivt. De siste årene har den tyske regjeringen inntatt en mer kritisk holdning til Kina, og et salg av enkelte industrier til kinesiske selskaper kan skape motstand.

Tidligere kansler Angela Merkel fremmet et nært forhold til Kina, noe som kom tyske bilmerker til gode. I dag er situasjonen annerledes. Kinesiske forbrukere foretrekker i økende grad innenlandske elbiler, og salget av tyske biler i Kina har falt.

LES OGSÅ: Populær trafikkalarm bryter loven

Tysklands utenriksminister Annalena Baerbock beskrev nylig Kinas president Xi Jinping som en diktator og Kina som en rival. Denne endrede politiske situasjonen kan påvirke beslutningen om et eventuelt salg av Volkswagens fabrikker.

For de tyske arbeiderne ved fabrikkene i Dresden og Osnabrück gir interessen fra kinesiske bilmerker et glimt av håp.

– Jeg kunne tenke meg at vi skal produsere noe for et kinesisk selskap, men under VW-logoen og under VW-standarder. Dette er noen av forholdene, sier talsmann for IG Metall i Osnabrück, Stephan Soldanski.

Analytikere advarer imidlertid mot å ha for høye forventninger. Den tyske regjeringen vil ha begrenset innflytelse over kinesiske eiere, og kinesiske bilfabrikker er ofte mer automatiserte enn de tradisjonelle tyske fabrikkene.

Det er ikke kjent hvordan situasjonen vil utvikle seg, men interessen fra kinesiske bilmerker understreker utfordringene den tyske bilindustrien står overfor.

Latest

Don't miss

Elbilmerket har gått konkurs med milliardgjeld

Det amerikanske bilmerket Canoo har gått konkurs. Ledelsen skylder...

Polestar 7 og strategisk vekst: Store planer for de kinesiske svenskene

Polestar kunngjør ny kompakt SUV - Polestar 7 -...

Renault i vekst: Rekordsalg og ambisiøse planer for elbiler i Danmark

Det er fart hos Renault – både i Danmark...

Mercedes mister kunder etter V8-farvel, sier sjef

Mercedes-AMG innrømmer nå at det har kostet kundene å...

Kun én av fem tyskere vurderer å bytte til elbil

Mens salget av nye elbiler stupte i Tyskland innen...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Polestar Energy gjør hjemmelading smartere og billigere for danske elbileiere

Polestar Energy har gjort det enklere for danske elbileiere å spare penger på lading hjemme. Her forklarer vi hvordan. Med den nye Polestar Energy-appen...

Donald Trump vil stoppe statlige subsidier til elbiler i USA

Donald Trump, som mandag ble tatt i ed som president i USA, brukte bl.a. sin første dag på jobben for å signere et dekret...

FDM slutter etter 19 år – går av i protest

FDM har informert både næringsministeren og Klagenemnda for bil om at organisasjonen ikke lenger vil være en del av styret, som den var medstifter...

Elbil til 600.000 kr. har vært på verkstedet i 9 måneder

I hele 9 måneder har Cadillac Lyriq-eier Levan Azrumelashvili ventet på deler til bilen sin etter en trafikkulykke. I løpet av den tiden har...

Storebæltsbroen skylder bilistene 30 millioner kroner

BroBizz A/S, som eies av selskapet bak Storebæltsbroen, skylder danskene nesten 30 millioner danske kroner fra innskudd. BroBizz A/S, som eies av Sund &...

Betalte 42 milliarder – VW vil eie mer av bilmerket

Volkswagen har allerede betalt tilsvarende 42 milliarder danske kroner for deler av det amerikanske bilmerket Rivian. Nå vil tyskerne ha mer. Volkswagen har allerede...

Trump lover å avlyse elbilkravene umiddelbart

Donald Trump er nå president i USA igjen. I sin innsettelsestale brukte han bl.a. på å love å droppe krav til elbiler umiddelbart. Donald...

FDM kritiserer nytt forbud mot elbiler 1. oktober

Det er snart slutt på gratis parkering i elbiler i Aarhus kommune. Og FDM mener dette er en klar feil. Det sier førstekonsulenten. FDM...

De kan redde Saabs forlatte bilfabrikk «Ingen kommentar»

Alt inventar fra Saab Automobiles tidligere fabrikk i Trollhättan er lagt ut for salg. Men nå kan Polestar redde det historiske stedet fra stenging....

Nødlidende bilmerke sier opp én av tre ansatte

Ved batterifabrikken Novo Energy, som eies av kinesiske Volvo Cars, planlegger de å si opp én av tre ansatte. Direktøren kaller det «en vanskelig...

Bilforhandler nær konkurs – skylder 100 millioner kroner.

En milliardomsetning har ikke vært nok til å redde virksomheten for den svenske bilforhandleren Mobilty Motors, som nå forsøker en rekonstruksjon. Den svenske bilforhandlerkjeden...

BYD seiler nå rundt med verdens største bilskip

BYD har egentlig ikke greie på danskene. Men kineserne bygger fortsatt så mange biler at de trenger verdens største bilpark. Den seiler med nesten...