25. april, 2025

Kinesiske merker skal overta Volkswagens fabrikker i Tyskland

En rekke kinesiske bilmerker er angivelig interessert i å overta bilfabrikkene som Volkswagen legger ned allerede i år.

Flere kinesiske bilmerker har uttrykt interesse for å overta fabrikkene som Volkswagen planlegger å stenge i Tyskland i løpet av 2025 og 2027. Dette er fabrikkene i Dresden og Osnabrück, hvor produksjonen er planlagt opphørt.

Nyhetsbyrået Reuters melder at kinesiske bilprodusenter ser en mulighet til å etablere seg i hjertet av den europeiske bilindustrien ved å overta Volkswagens fabrikker.

En kilde nær Volkswagen opplyser at selskapet er åpen for å selge fabrikken i Osnabrück til en kinesisk kjøper.

– VW ville være åpen for å selge fabrikken i Osnabrück til en kinesisk kjøper, sier kilden, med kunnskap om planene, til Reuters .

Volkswagen har imidlertid understreket at de fortsatt jobber med å finne en løsning som sikrer en bærekraftig fremtid for fabrikkene og tar hensyn til de ansattes interesser.

– Vi er fast bestemt på å finne en fortsatt bruk for fabrikken. Målet må være en bærekraftig lossing som tar hensyn til bedriftens og de ansattes interesser, sier en talsperson fra merkevaren til Reuters.

Overtakelsen av fabrikkene i Tyskland vil gi kinesiske bilmerker rask tilgang til det europeiske markedet. For Volkswagen vil et salg bety at de kan disponere eiendeler som ikke lenger er lønnsomme.

Spørsmålet om et eventuelt salg er imidlertid politisk sensitivt. De siste årene har den tyske regjeringen inntatt en mer kritisk holdning til Kina, og et salg av enkelte industrier til kinesiske selskaper kan skape motstand.

Tidligere kansler Angela Merkel fremmet et nært forhold til Kina, noe som kom tyske bilmerker til gode. I dag er situasjonen annerledes. Kinesiske forbrukere foretrekker i økende grad innenlandske elbiler, og salget av tyske biler i Kina har falt.

LES OGSÅ: Populær trafikkalarm bryter loven

Tysklands utenriksminister Annalena Baerbock beskrev nylig Kinas president Xi Jinping som en diktator og Kina som en rival. Denne endrede politiske situasjonen kan påvirke beslutningen om et eventuelt salg av Volkswagens fabrikker.

For de tyske arbeiderne ved fabrikkene i Dresden og Osnabrück gir interessen fra kinesiske bilmerker et glimt av håp.

– Jeg kunne tenke meg at vi skal produsere noe for et kinesisk selskap, men under VW-logoen og under VW-standarder. Dette er noen av forholdene, sier talsmann for IG Metall i Osnabrück, Stephan Soldanski.

Analytikere advarer imidlertid mot å ha for høye forventninger. Den tyske regjeringen vil ha begrenset innflytelse over kinesiske eiere, og kinesiske bilfabrikker er ofte mer automatiserte enn de tradisjonelle tyske fabrikkene.

Det er ikke kjent hvordan situasjonen vil utvikle seg, men interessen fra kinesiske bilmerker understreker utfordringene den tyske bilindustrien står overfor.

Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Hyundai lover enda flere knapper i nye biler

Hyundai mener alvor når de sier at knapper gjør...

Tesla i ny nedtur – 66 prosent av inntjeningen er borte

Elbilgiganten Tesla ble hardt rammet på inntjeningen i løpet...

Klarer du veitrafikkens teoriprøve? Prøv det her

Trafikktilsynet har gitt ut en teoriprøve som alle vordende...

Bilsjef: De fleste elbiler er verre dritt

Rivians RJ Scaringe mener at mangelen på billige elbiler...

Gjestene på kjent bilutstilling fikk 17.000 kroner i parkeringsavgift

Parkeringsavgifter på 2.100 kr i timen under Custom Motor...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Er bilen din på listen? Disse elbilene sliter mest på dekkene

Elbiler er tyngre enn bensin- og dieselalternativer. Derfor slites også elbiler raskere ut dekkene. Men noen er mye verre enn. En stor britisk undersøkelse...

Porsche-sjef anklaget for hatytringer – vil sprenge fjellet

Wolfgang Porsche, styreformann i Porsche SE, ønsker å bygge en 500 meter lang tunnel og garasje under hjemmet sitt i Salzburg, men det krever...

Nye Mazda kommer til Danmark med 100-tommers skjerm

Mazda EZ-60, som kalles CX-5e i Europa, er egentlig en kinesisk Changan Deepal S07. Bilen kommer til Danmark med en 100" skjerm for head...

Fremtidens asfalt løser et økende problem nå

Farget asfalt testes for tiden over hele verden. Blå asfalt reflekterer sollys bedre, senker temperaturen med opptil 10 grader og forbedrer trafikksikkerheten. Blå asfalt...

Ikonisk racingspill fra 1986 blir gjort til en spillefilm

Need for Speed fikk det. Det gjorde også Gran Turismo, og nå kommer 1986-klassikeren OutRun til det store lerretet. Den anerkjente filmregissøren Michael Bay...

Å lukke panseret ødelegger Dodges nye elbil

Eiere av den nye elektriske Dodge Charger Daytona risikerer en kostbar reparasjon hvis de ikke lukker panseret ordentlig. Eiere av den nye Dodge Charger...

Bilmerker i nød – «Vi går konkurs»

Store bilprodusenter som GM og Ford frykter konkurser og permitteringer på grunn av Donald Trumps toll på 25 prosent. I et nytt brev advarer...

Klarer du veitrafikkens teoriprøve? Prøv det her

Trafikktilsynet har gitt ut en teoriprøve som alle vordende sjåfører – og nysgjerrige sjeler – kan øve seg på. Men kan du bestå? Prøv...

BYD Dolphin Surf kan bli Danmarks billigste elbil

Den danske importøren er ikke klar med prisen ennå. Men de fleste store medier skriver at BYD Dolphin Surf utenfor Danmark koster bare 100.000...

California i panikk – i ferd med å gå tom for bilskilt

Det nåværende nummerskiltsystemet i California utløper snart. Myndighetene forventer å åpne døren for kombinasjoner i 2025 og ha et nytt system klart. California nærmer...

Tesla-ansatt vinner – truet av Elon Musk

Den sparkede Tesla-ingeniøren Cristina Balan vinner foreløpig seier over Elon Musk. Hun hevder å ha blitt truet til taushet etter et problem med Model...

Den avgjørende ulempen med elbiler som ingen snakker om

Populære elbiler som Tesla Model 3 og VW ID.7 sliter med lav nyttelast på grunn av vekten på batteriet. Det begrenser bagasje og passasjerer....