Jozef Kaban rakk bare å ha jobben som ansvarlig for Volkswagens design i litt mer enn 2 år, fordi han fikk sparken. Nå skal han designe biler for kinesiske SAIC.
Hvis SAIC ikke forteller deg noe, tenk på MG.
Det er SAIC-gruppen, som eier det tidligere britiske merket, som nå har hentet den sparkede Volkswagen-sjefdesigneren Jozef Kaban til en tilsvarende stilling i Kina.
Det opplyser bilkonsernet selv i en pressemelding .
Jozef Kaban klarte å få 30 måneder i spissen for Volkswagens designavdeling, fordi de andre i direktørkorridorene i Wolfsburg fant den i dag 51 år gamle slovakken for kjedelig.
LES OGSÅ: Ikke kjør bil for 2029 – nå skal hun i fengsel
Jozef Kaban er ellers oppflasket i VW-land tidlig på 00-tallet, fordi han flyttet til BMW, senere Rolls-Royce for å returnere til Volkswagen i 2020. Men her kunne man egentlig ikke bruke ham slik.
Nå flytter Kaban til Kina, hvor SAIC mener at han ville kunne bidra sterkt til merkevarens ekspansjonsplaner. Også internasjonalt'.
På CV-en kan Jozef Kaban skrive at han har vært involvert i utviklingen av biler som Bugatti Veyron og BMW 7-serie. Mens en bil som Volkswagen ID.Buzz var hans ansvar.
Kaban er ikke den eneste designeren som har blitt funnet for lett i VAG-gruppen. For eksempel har Audi degradert sin sjefsdesigner Marc Lichte etter 10 år. Offisielt har den 54 år gamle Lichte fått «en annen rolle i gruppen».
Motsatt er ikke Jozef Kaban den eneste som har latt seg friste av et kinesisk gjeldsbrev. Verdens kanskje mest kontroversielle bildesigner er bl.a. på lønningslisten hos Xiaomi, som nå vil bygge biler.
Og bilen ser ut til å ha gått bra. I alle fall sier kineserne at over 50 000 sjåfører bestilte en versjon av SU7 innen 27 minutter da salget startet.Les mer om begge deler her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!