2. februar, 2025

Knappesjåførene hater: "halverer motorens levetid"

En engelsk studie avslører at den automatiske start-stopp-funksjonen, som er obligatorisk i alle nye biler, er den de fleste sjåfører hater. Det er best å skru den av, sier mekanikeren.

Start/stopp-funksjonen i nye biler er funksjonen de fleste sjåfører hater mest. En ny studie fra forsikringsselskapet Direct Line viser at mer enn hver fjerde sjåfør (27 prosent, red.) synes funksjonen er plagsom og slår den helt av.

Studien, basert på svar fra 2021 britiske sjåfører, fremhever en rekke funksjoner som irriterer sjåfører i moderne biler. Start/stopp-funksjonen tok en klar førsteplass på listen over upopulære funksjoner.

Mekaniker og YouTuber Scotty Kilmer er enig med sjåførene i deres frustrasjon over funksjonen. Han hevder at start/stopp-funksjonen forkorter motorens levetid.

– Det er smart å skru den av. «Start/stopp-teknologi er det dummeste som har kommet ut (av bilindustrien, red.) på flere år», sier Scotty Kilmer.

– 97 prosent av slitasjen skjer når du starter bilen din, så vil du fortsette å starte og stoppe? Ikke hvis du vil at bilen skal vare lenger.

Kilmer mener at konstant start og stopp gir unødvendig slitasje på motoren.

Servicetekniker Marc Ribeiro er imidlertid uenig. Han erkjenner at det koster mye å starte motoren. Men han påpeker at motoren allerede er varm når start/stopp-funksjonen aktiveres.

Ribeiro mener at start/stopp-funksjonen er gunstig for både sjåførenes lommebok og miljøet, da den reduserer drivstofforbruket og dermed utslippene.

– Denne funksjonen er til for å redusere utslipp og beskytte miljøet, sier Marc Ribeiro.

Selv om Ribeiro ser fordelene med funksjonen, forstår han sjåførenes frustrasjon.

— Det kan være bra i visse sammenhenger, men det kan være litt distraherende hvis du for eksempel kjører i byen, sier han.

Debatten om start/stopp-funksjonen viser at det er delte meninger om fordeler og ulemper. Sjåførene må selv bestemme om de vil prioritere drivstofføkonomi og miljøhensyn eller komfort og motorlevetid.

Foreløpig har ikke EU bestemt at start/stopp-funksjonen skal være permanent aktivert ved lov. Sjåfører kan derfor fortsatt slå av funksjonen. Men uten koding må det gjøres hver gang bilen startes.

Slik er det også med den nye ISA – intelligent speed assist – teknologi, som ble obligatorisk for alle nye sjåfører i fjor. Teknologiens eneste formål er å hindre at sjåfører kjører for fort.

Derfor går det også en alarm hver gang en bil kjører så mye som 1 km/t for fort på en gitt strekning. Sjåfører må selv slå av alarmsystemet.

Bilfunksjoner som de fleste sjåfører hater og slår av

Teknikk Andel sjåfører som slår av funksjonen på grunn av irritasjon
1. Start/stopp 27 prosent
2. Filskiftevarsel 25 prosent
3. For-/bakfolier 20 prosent
4. Fartsbegrenser 18 prosent
5. Tretthetsadvarsel 15 prosent
6. Blindsoneovervåking 14 prosent
7. Kollisjonsvarsling 13 prosent
8. Fjernparkering 9 prosent
9. Adaptiv cruisekontroll 9 prosent
10. System for å unngå kollisjon 8 prosent
https://www.youtube.com/watch?v=9n0EugcP_KM&t=3s

Latest

Don't miss

Sverige vil gjøre det umulig å kjøre for fort

Trafikverket i Sverige vil gjerne gjøre det umulig å...

Flertallet av tyskerne vil forby fri fart på Autobahn

Det har vært et hett tema i flere tiår....

Alfa Romeo ombestemmer seg – skal ikke bare bygge elbiler

Det burde vært sånn. Og allerede fra 2027. Men...

Til tross for loven er elbiler oftest involvert i disse ulykkene

Et forlik viser at elbiler i enkelte tilfeller er...

Tyske bilfabrikker kan selges til Kina, sier VW

Volkswagen bekrefter nå åpent at de ser på om...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Billig Dacia ydmyker Tesla Model Y igjen over hele Europa

Dette skjedde flere ganger fra måned til måned og kvartal til kvartal. Og nå er det klart – Dacia Sandero var Europas mest populære...

Tesla-eieren har fått verdens dummeste bilnøkler

Det kan være veldig smart akkurat nå. Men spørsmålet er hva Brandon Dalaly vil gjøre med sin 'cyborg'-lignende hånd når han ikke lenger eier...

Nye tall: 77 prosent vil helst unngå elbilen

Et overveldende flertall av sjåførene sier i en ny undersøkelse at de heller vil vente med å kjøpe elbil. Teknologien er rett og slett...

Utrangert ny Fiat levert på stjålne hjul og uten radio

Nye Fiat Grande Panda kan kasseres såpass at den kommer uten radio, på stålhjul og med manuelle sidevinduer. Hvis du ikke vil ha det,...

Elon-effekten? Tesla-prisene stuper nå

Prisene på brukte Tesla-modeller stuper i Europas største bilmarked, Tyskland. Her hjemme har også søkene etter merket falt betydelig. Brukte biler faller i pris....

Paul bruker 3 millioner for å gjenoppbygge en Land Rover

Paul Portraz er ikke som folk flest. Siden 2020 har han bygget om Land Rover Defender-modeller for millioner av kroner. En enkelt bil kan...

Ford bekrefter: Tilbake til Le Mans

Mens Ford kaster penger på Red Bull i Formel 1, satser merket nå også på å vinne sammenlagtseieren i 24-timersløpet på Le Mans i...

Taper milliarder – men nå går elbilene deres med overskudd

I fjor tjente General Motors Group 6 milliarder dollar etter skatt. Dette skyldes blant annet at elbilene har begynt å gå med overskudd. Elbiler...

Audi klarte ved et uhell ikke å skrote verdens raskeste bil

Det burde egentlig vært skrotet. Men Audi 5000 CS eksisterer fortsatt. I 1986 var den verdens raskeste firehjulsdrevne bil. Det var først et mediestunt,...

Formel 1-fører uten førerkort: «Slik gikk førerprøven»

18 år gamle Kimi Antonelli erstatter den syv ganger verdensmesteren Lewis Hamilton på Mercedes denne sesongen. Noen uker før sesongstart fikk han ikke kjøre...

Fords «ulovlige» V8-motor har 1000 hestekrefter

Den står på programmet hos Ford. Men du må montere 7,3-liters V8 selv. Og skal du kjøre på gaten, må du nøye deg med...

Gode nyheter: Oljeprisen fortsetter å falle

Den siste måneden har bare gått én vei for europeisk Brent-olje. Nemlig nedover. Og det er gode nyheter for europeiske sjåfører. Europeisk Brent-olje har...