25. april, 2025

Knappesjåførene hater: "halverer motorens levetid"

En engelsk studie avslører at den automatiske start-stopp-funksjonen, som er obligatorisk i alle nye biler, er den de fleste sjåfører hater. Det er best å skru den av, sier mekanikeren.

Start/stopp-funksjonen i nye biler er funksjonen de fleste sjåfører hater mest. En ny studie fra forsikringsselskapet Direct Line viser at mer enn hver fjerde sjåfør (27 prosent, red.) synes funksjonen er plagsom og slår den helt av.

Studien, basert på svar fra 2021 britiske sjåfører, fremhever en rekke funksjoner som irriterer sjåfører i moderne biler. Start/stopp-funksjonen tok en klar førsteplass på listen over upopulære funksjoner.

Mekaniker og YouTuber Scotty Kilmer er enig med sjåførene i deres frustrasjon over funksjonen. Han hevder at start/stopp-funksjonen forkorter motorens levetid.

– Det er smart å skru den av. «Start/stopp-teknologi er det dummeste som har kommet ut (av bilindustrien, red.) på flere år», sier Scotty Kilmer.

– 97 prosent av slitasjen skjer når du starter bilen din, så vil du fortsette å starte og stoppe? Ikke hvis du vil at bilen skal vare lenger.

Kilmer mener at konstant start og stopp gir unødvendig slitasje på motoren.

Servicetekniker Marc Ribeiro er imidlertid uenig. Han erkjenner at det koster mye å starte motoren. Men han påpeker at motoren allerede er varm når start/stopp-funksjonen aktiveres.

Ribeiro mener at start/stopp-funksjonen er gunstig for både sjåførenes lommebok og miljøet, da den reduserer drivstofforbruket og dermed utslippene.

– Denne funksjonen er til for å redusere utslipp og beskytte miljøet, sier Marc Ribeiro.

Selv om Ribeiro ser fordelene med funksjonen, forstår han sjåførenes frustrasjon.

— Det kan være bra i visse sammenhenger, men det kan være litt distraherende hvis du for eksempel kjører i byen, sier han.

Debatten om start/stopp-funksjonen viser at det er delte meninger om fordeler og ulemper. Sjåførene må selv bestemme om de vil prioritere drivstofføkonomi og miljøhensyn eller komfort og motorlevetid.

Foreløpig har ikke EU bestemt at start/stopp-funksjonen skal være permanent aktivert ved lov. Sjåfører kan derfor fortsatt slå av funksjonen. Men uten koding må det gjøres hver gang bilen startes.

Slik er det også med den nye ISA – intelligent speed assist – teknologi, som ble obligatorisk for alle nye sjåfører i fjor. Teknologiens eneste formål er å hindre at sjåfører kjører for fort.

Derfor går det også en alarm hver gang en bil kjører så mye som 1 km/t for fort på en gitt strekning. Sjåfører må selv slå av alarmsystemet.

Bilfunksjoner som de fleste sjåfører hater og slår av

Teknikk Andel sjåfører som slår av funksjonen på grunn av irritasjon
1. Start/stopp 27 prosent
2. Filskiftevarsel 25 prosent
3. For-/bakfolier 20 prosent
4. Fartsbegrenser 18 prosent
5. Tretthetsadvarsel 15 prosent
6. Blindsoneovervåking 14 prosent
7. Kollisjonsvarsling 13 prosent
8. Fjernparkering 9 prosent
9. Adaptiv cruisekontroll 9 prosent
10. System for å unngå kollisjon 8 prosent
https://www.youtube.com/watch?v=9n0EugcP_KM&t=3s

Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Victor har nettopp fullført 1.600.000 kilometer i sin Toyota – to ganger

Amerikanske Victor Shepherd har nå for andre gang akkurat...

Sjåførene har skylden – dreper rekkevidden til elbiler

En ny test fra tyske Aviloo viser forskjell i...

Hongqi SUV overrasker med toppkarakter: Sikkerheten er på topp

Den store elektriske SUV-en E-HS9 får 5 stjerner i...

Dansk bilkjede blør – med et tap på 37 millioner

Verkstedkjeden Dækpartner, eid av Henrik Nielsen og Vulkan Dæk,...

EU kan slippe toll på disse bilene helt

EU og Kina i intense forhandlinger: Tariffer på kinesiske...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Er bilen din på listen? Disse elbilene sliter mest på dekkene

Elbiler er tyngre enn bensin- og dieselalternativer. Derfor slites også elbiler raskere ut dekkene. Men noen er mye verre enn. En stor britisk undersøkelse...

Porsche-sjef anklaget for hatytringer – vil sprenge fjellet

Wolfgang Porsche, styreformann i Porsche SE, ønsker å bygge en 500 meter lang tunnel og garasje under hjemmet sitt i Salzburg, men det krever...

Nye Mazda kommer til Danmark med 100-tommers skjerm

Mazda EZ-60, som kalles CX-5e i Europa, er egentlig en kinesisk Changan Deepal S07. Bilen kommer til Danmark med en 100" skjerm for head...

Fremtidens asfalt løser et økende problem nå

Farget asfalt testes for tiden over hele verden. Blå asfalt reflekterer sollys bedre, senker temperaturen med opptil 10 grader og forbedrer trafikksikkerheten. Blå asfalt...

Ikonisk racingspill fra 1986 blir gjort til en spillefilm

Need for Speed fikk det. Det gjorde også Gran Turismo, og nå kommer 1986-klassikeren OutRun til det store lerretet. Den anerkjente filmregissøren Michael Bay...

Å lukke panseret ødelegger Dodges nye elbil

Eiere av den nye elektriske Dodge Charger Daytona risikerer en kostbar reparasjon hvis de ikke lukker panseret ordentlig. Eiere av den nye Dodge Charger...

Bilmerker i nød – «Vi går konkurs»

Store bilprodusenter som GM og Ford frykter konkurser og permitteringer på grunn av Donald Trumps toll på 25 prosent. I et nytt brev advarer...

Klarer du veitrafikkens teoriprøve? Prøv det her

Trafikktilsynet har gitt ut en teoriprøve som alle vordende sjåfører – og nysgjerrige sjeler – kan øve seg på. Men kan du bestå? Prøv...

BYD Dolphin Surf kan bli Danmarks billigste elbil

Den danske importøren er ikke klar med prisen ennå. Men de fleste store medier skriver at BYD Dolphin Surf utenfor Danmark koster bare 100.000...

California i panikk – i ferd med å gå tom for bilskilt

Det nåværende nummerskiltsystemet i California utløper snart. Myndighetene forventer å åpne døren for kombinasjoner i 2025 og ha et nytt system klart. California nærmer...

Tesla-ansatt vinner – truet av Elon Musk

Den sparkede Tesla-ingeniøren Cristina Balan vinner foreløpig seier over Elon Musk. Hun hevder å ha blitt truet til taushet etter et problem med Model...

Den avgjørende ulempen med elbiler som ingen snakker om

Populære elbiler som Tesla Model 3 og VW ID.7 sliter med lav nyttelast på grunn av vekten på batteriet. Det begrenser bagasje og passasjerer....