Nordmennene hadde rett i at Lucid Air ville sette ny rekkevidderekord. Likevel er bilen som kommer til Danmark den verste av alle i en ny test.
Nordmennene fra NAF, som tilsvarer det danske FDM, tok både rett og fryktelig feil når det gjelder den amerikanske elbilen Lucid Air.
Elbilen slo alle tidligere rekorder når det gjelder rekkevidde, men når man ser på den rapporterte rekkevidden, har Lucid fortsatt den laveste rekkevidden av alle bilene i feltet.
I følge den oppgitte WLTP-rekkevidden skal Lucid Air kunne kjøre 960 kilometer på én lading. Men bilen stoppet etter bare 832 kilometer.
Og det er et negativt avvik på hele 13 prosent. Det verste resultatet av alle elbiler som ikke besto rekkeviddetesten.
Og selv om Tesla Model Y, som forventet, ville miste tittelen som bilen som kjører lengst på en lading, overrasker den fortsatt nordmenn.
Fordi bilen først mistet kraften etter 653 kilometer. Det er 11,4 prosent lenger enn den egentlig burde kunne kjøre. Model 3 kom også langt. Faktisk tilbakela bilen testens nest lengste distanse på 729 kilometer.
– Man kan raskt se at Tesla-søsknene Model Y og Model 3 presterte best av alle.
– Modell Y med sitt positive rekkeviddeavvik på 11 prosent. Modell 3 med sin ekstreme rekkevidde til en pris i Norge på rett over 400000 kroner, skriver Motor .
Den er imidlertid fortsatt langt fra de fleste moderne dieselbiler, som kan kjøre 1000 kilometer eller mer på full tank uten særlig anstrengelse.
Den kinesiske oppkomlingen Zeekr X presterte nest best totalt i testen, bare 8,1 prosent lenger enn annonsert.
Tilbake hos Lucid, til tross for den lange rekkevidden, er det fortsatt en lang vei å gå. I hvert fall hvis merket skal holde løftene sine.
Når det er sagt, er WLTP-standarden allerede et upålitelig verktøy som hovedsakelig ble utviklet for bensin- og dieselbiler.
Så kanskje en Lucid Air kan reise enda lenger når den ankommer Danmark i 2027, etter planen og flere forsinkelser.
Prisen på bilen er imidlertid allerede drastisk redusert i USA, hvor det er vanskelig å bli kvitt bilene. Les mer om det her .