Kommunen må betale 2,8 millioner for ulovlig parkering

I Odense må kommunen betale tilbake 2,8 millioner, som ble ulovlig belastet for parkering, til eiere av diesel- og bensinbiler.

Eiere av bensin- og dieselbiler med beboertillatelse i Odense sentrum vil nå få penger tilbake fra kommunen. Bakgrunnen er at Odense kommune siden januar 2024 har tatt dobbelt så mye i lisensavgifter fra fossilbiler som fra elbiler.

For en beboer med fossilbil betyr dette en avkastning på rundt 1000 kroner. Totalt må kommunen betale tilbake 2,8 millioner kroner. Dette skyldes en beslutning i Odense bystyre fra november 2023, som nå må endres med tilbakevirkende kraft.

Dette rapporterer TV2 Fyn .

Kommunens formål med prisforskjellen var å fremme bruken av elbiler. Et skritt mot målet om å gjøre Odense klimanøytral innen 2030. Men å gjøre elbiler mer attraktive på denne måten er direkte ulovlig.

Fossile biler rammet av høyere parkeringsavgifter

Siden årsskiftet har innbyggere med bensin- eller dieselbiler i sentrum ellers betalt 1200 kroner per år for parkering. Elbileiere slapp unna med halvparten – 600 kroner.

Diskrimineringen ble introdusert som en del av planen for grønn mobilitet. Planen er å redusere CO2-utslippene og gjøre det enklere å komme seg rundt i byen.

Nå blir prisforskjellen kalt ulovlig, og kommunen må betale alle pengene tilbake til de berørte bileierne.

Det handler ikke bare om økonomien her og nå. I fremtiden må også Odense kommune klare seg uten omtrent 1,5 millioner kroner per år i ekstrainntekter fra fossilbiler.

Elbilfordeler blir nedtrappet i Odense

Saken betyr at tidligere fordeler for elbiler nå forsvinner. Alle beboere i sentrum må i fremtiden betale samme pris for parkering, uavhengig av biltype.

Løsningen blir en lisenspris på 600 kroner årlig for alle. Dette gjelder i områder der kommunen har innført tidsbegrenset parkering.

Muligheten for å legalisere forskjellen mellom elbiler og fossilbiler ville kreve innføring av betalt parkering. Men dette krever at det settes opp salgsautomater over hele området. Både rådmannen og by- og kulturforvaltningen avviser dette som for tungvint.

Kommunen anbefaler derfor å fortsette med dagens modell med tidsbegrensning og samme lisenspris for alle.

Lavere hastighet kan bli skrotet helt

Tilbakebetalingen er ikke den eneste utfordringen for Odenses grønne mobilitetsplan.

En planlagt stenging av Skibhusvej er allerede utsatt. Samtidig har samferdselsministeren avvist kommunens ønske om lavere fartsgrense på motorveien rundt byen.

Kritikere mener at målet om klimanøytralitet innen 2030 vil bli vanskeligere å oppnå dersom flere elementer i planen møter motstand.

Den økonomiske tilbakebetalingen og elimineringen av diskriminering legger nå også press på de andre delene av planen.

Beboerne trenger ikke å søke om pengene selv.

Refusjonen vil bli gjort automatisk. Sjåfører som har hatt førerkort for bensin- eller dieselbil i sentrum siden 1. januar 2024, vil motta en sjekk fra kommunen.

Ifølge kommunen skal ingen søke om å få pengene utbetalt. Beløpet beregnes ut fra hvor lenge beboertillatelsen har vært aktiv.

Kommunen forventer at utbetalingene kan gjøres i løpet av de kommende månedene.

Saken har ført til debatt om hvordan kommuner best kan støtte den grønne omstillingen uten å bryte loven eller skape urimelige forskjeller.

Odense kommune er imidlertid langt fra den eneste som ulovlig bruker parkeringsregler som inntektskilde. Les mer om det her .



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Gatebil og Bolleland i et morsomt samarbeid: Opplev den nye turbo-bolle-vognen

Det blir brølende biler og gratis boller når Gatebil...

Bilsjefen er ikke i tvil: Disse bilmerkene går konkurs

Maxime Picat, Asia-sjef for bilgiganten Stellantis, advarer om at...

Kinesisk bilmerke tar over Nürburgring

Den kinesiske teknologigiganten Xiaomi, som nå også bygger biler,...

Elbilforeningen: Bensin- og dieselbiler bør ikke forbys

I Norge ønsker landets elbilforening å ha 100 prosent...

Kevin Magnussen sender hard kritikk etter Formel 1

Kevin Magnussen, som nå kjører WEC for BMW, er...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Skoda suger i takhøyden – elbilen blir 23 prosent dårligere

Skoda hevder at det er for å unngå forsyningsproblemer at de utstyrer den nye Elroq 85 med et dårligere batteri. Videre har toppmodellen med...

Hvordan den nye Volvo EX90 ødelegger iPhonen din permanent

Volvos nye toppmodell EX90 er ikke bare full av feil. iPhone-eiere risikerer også å miste telefonene sine i nærheten av bilen. Volvo er klar...

Kanskje verdens sjeldneste Volvo leter etter en ny eier

Den har blitt inspisert og godkjent i Sverige, hvor den sannsynligvis også har blitt ombygd. Og nå leter denne sjeldenheten av en Volvo etter...

Til tross for 30 milliarder i underskudd – importøren må ikke spare

Til tross for et underskudd på 30 milliarder danske kroner, 20000 oppsigelser og 7 fabrikknedleggelser, benekter Nissan i Danmark at en global spareplan vil...

Bilmerker truer med å stenge fabrikker i Europa

Helt andre regler må innføres dersom bilgiganter som Renault og Stellantis fortsatt skal kunne bygge små, billige biler i Europa. Resultatet kan bli fabrikknedleggelser....

Utstilling kun for elbiler går konkurs med milliontap

Elbilmessen eCarExpo, ledet av Tesla og BMW, går konkurs – arrangørene bak Nordens eneste elbilutstilling innrømmer at millioner av kroner har gått tapt. Elbilmessen...

Kjøpt av 100 000 – populær elbil full av feil

Xiaomi har solgt over 100000 eksemplarer av elbilen SU7 i løpet av siste kvartal. Men bilen har et ekstremt høyt antall defekter og kvalitetsproblemer,...

Ford tilbakekaller umiddelbart 273 000 kjøretøy

En potensiell bremsefeil på en rekke Ford-modeller fra de siste to årene har ført til tilbakekalling av 273800 kjøretøy. Nesten 274000 Ford Expedition og...

André er rasende: Den brente elbilen min stinker fortsatt

André Hokholts Audi e-tron brenner fortsatt over seks måneder etter at den brant ned foran hjemmet hans i Oslo. Men forhandleren nekter å gjøre...

Mercedes for en halv million kan ikke lade – tyskere angrer

Den nye Mercedes CLA skal faktisk ikke kunne lades på noen annen lader enn 800 volts ladere. Men nå bøyer tyskerne seg. Først i...

Bilmerket DeTomaso gjenoppstår 13 år etter konkursen

Det har gått 32 år siden De Tomaso sist bygde en ny bil. Og det har gått 13 år siden merket gikk konkurs. Men...

Bilsjefen er ikke i tvil: Disse bilmerkene går konkurs

Maxime Picat, Asia-sjef for bilgiganten Stellantis, advarer om at kinesiske bilmerker som BYD utkonkurrerer europeiske merker i verdens største bilmarked. Kampen om det kinesiske...