Mange steder i den europeiske bilindustrien fortsetter krisen å buldre utover. De siste tallene viser at 86.000 mennesker har mistet jobben.
Krisen i bilindustrien fortsetter utover det. Og det rammer spesielt Tyskland og landets bilmerker hardt. Siden 2020 har 86 000 arbeidsplasser forsvunnet i bilindustrien alene.
Tallet stammer utelukkende fra oppgjørene over stillinger som underleverandører har måttet kutte. Bilmerkenes egne kutt må derfor legges på toppen.
Ifølge bransjeorganisasjonen Clepa kommer situasjonen bare til å bli verre dersom ikke politikerne griper inn. Clepa, som representerer et stort antall aktører i bilbransjen, inkludert svenske Autoliv og flere store underleverandører, varsler at enda større forverring er neste steg.
I Tyskland har mer enn 50 000 arbeidsplasser blitt kuttet i løpet av de siste årene, noe som gjør landet til det hardest rammede området i Europa.
I Sverige har krisestemningen blant bilmerkene allerede fått konsekvenser, da over 3000 arbeidsplasser har forsvunnet. Underleverandører som ZF og Continental har foretatt betydelige kutt i arbeidsstyrken som svar på lavkonjunkturen som rammet bilindustrien.
LES OGSÅ: Volkswagen-sjef utvist etter narkotikaskandale
Organisasjonen Clepa peker på flere årsaker til krisen. En kombinasjon av fallende etterspørsel og økende produksjonskostnader har skapt vanskelige forhold for mange bedrifter.
Overgangen til elbil er en ekstra utfordring, da mange bedrifter sliter med å oppnå tilstrekkelig høy fortjenestemargin i forbindelse med denne overgangen.
Benjamin Krüger, Clepas generalsekretær, slår fast at situasjonen er verre enn i de mest kritiske periodene av pandemien.
Han viser til at bilindustrien, som tradisjonelt har vært en sentral del av europeisk økonomi, står ved et avgjørende vendepunkt. Ifølge Krüger må det kraftigere politiske grep til dersom Europa skal opprettholde sin posisjon som en ledende aktør i bilindustrien.
Clepa frykter at hvis ingenting blir gjort snart, kan Europa miste sin konkurranseevne på global skala.
Organisasjonen oppfordrer derfor regjeringer og beslutningstakere til å ta initiativ til å støtte industrien i denne vanskelige tiden, slik at bilindustrien kan tilpasse seg de nye markedsforholdene uten å måtte redusere flere arbeidsplasser.
Flere bilmerker deler den holdningen. Akkurat nå står for eksempel Volkswagen foran sin første fabrikkstenging noensinne i Tyskland. Og hos BMW mener de at et forbud mot forbrenningsmotoren, som EU ønsker å se gjennom senest i 2035, er det samme som en avhengighet av Kina. Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!