Krise i bilindustrien – her har 86.000 mistet jobbet

Mange steder i den europeiske bilindustrien fortsetter krisen å buldre utover. De siste tallene viser at 86.000 mennesker har mistet jobben.

Krisen i bilindustrien fortsetter utover det. Og det rammer spesielt Tyskland og landets bilmerker hardt. Siden 2020 har 86 000 arbeidsplasser forsvunnet i bilindustrien alene.

Tallet stammer utelukkende fra oppgjørene over stillinger som underleverandører har måttet kutte. Bilmerkenes egne kutt må derfor legges på toppen.

Ifølge bransjeorganisasjonen Clepa kommer situasjonen bare til å bli verre dersom ikke politikerne griper inn. Clepa, som representerer et stort antall aktører i bilbransjen, inkludert svenske Autoliv og flere store underleverandører, varsler at enda større forverring er neste steg.

I Tyskland har mer enn 50 000 arbeidsplasser blitt kuttet i løpet av de siste årene, noe som gjør landet til det hardest rammede området i Europa.

I Sverige har krisestemningen blant bilmerkene allerede fått konsekvenser, da over 3000 arbeidsplasser har forsvunnet. Underleverandører som ZF og Continental har foretatt betydelige kutt i arbeidsstyrken som svar på lavkonjunkturen som rammet bilindustrien.

LES OGSÅ: Volkswagen-sjef utvist etter narkotikaskandale

Organisasjonen Clepa peker på flere årsaker til krisen. En kombinasjon av fallende etterspørsel og økende produksjonskostnader har skapt vanskelige forhold for mange bedrifter.

Overgangen til elbil er en ekstra utfordring, da mange bedrifter sliter med å oppnå tilstrekkelig høy fortjenestemargin i forbindelse med denne overgangen.

Benjamin Krüger, Clepas generalsekretær, slår fast at situasjonen er verre enn i de mest kritiske periodene av pandemien.

Han viser til at bilindustrien, som tradisjonelt har vært en sentral del av europeisk økonomi, står ved et avgjørende vendepunkt. Ifølge Krüger må det kraftigere politiske grep til dersom Europa skal opprettholde sin posisjon som en ledende aktør i bilindustrien.

Clepa frykter at hvis ingenting blir gjort snart, kan Europa miste sin konkurranseevne på global skala.

Organisasjonen oppfordrer derfor regjeringer og beslutningstakere til å ta initiativ til å støtte industrien i denne vanskelige tiden, slik at bilindustrien kan tilpasse seg de nye markedsforholdene uten å måtte redusere flere arbeidsplasser.

Flere bilmerker deler den holdningen. Akkurat nå står for eksempel Volkswagen foran sin første fabrikkstenging noensinne i Tyskland. Og hos BMW mener de at et forbud mot forbrenningsmotoren, som EU ønsker å se gjennom senest i 2035, er det samme som en avhengighet av Kina. Les mer om det her .

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Skip med 800 elbiler om bord brenner utenfor Alaska

Lasteskipet Morning Midas brenner i Stillehavet med 3000 biler,...

Strøm til elbiler har blitt 75 prosent dyrere i Norge

En studie viser at 53 prosent av elbilførere mener...

Forbrenner hydrogen – Toyota fullfører 24-timersløpet

Den hydrogendrevne Toyota GR Corolla H2 Concept har fullført...

Kommer til Danmark – dyr elbil er det verste av alt

Nordmennene hadde rett i at Lucid Air ville sette...

Volvo må låne 4 milliarder kroner for å lage elbiler

Volvo Cars har nok en gang blitt tvunget til...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...