Ifølge tall fra Federal Network Agency i Tyskland har utvidelsen av ladenettverket i Europa tapt fart. Og nå er en enorm ladeoperatør konkurs.
De første ladeoperatørene har ikke bare begynt å vakle. De har gått direkte konkurs. Senest har det østerrikske selskapet EnerCharges snudd på tingene.
Det skriver Auto Motor und Sport .
Samtidig synker tempoet som ladestasjonene settes opp i. Bare i Europas største bilmarked i Tyskland har andelen nye ladestasjoner falt med 27 prosent på ett år.
Tilbake hos EnerCharges må ledelsen innrømme at de med en gjeld på 15,7 millioner euro, tilsvarende 117 millioner danske kroner, ikke lenger kan betale regningene sine.
LES OGSÅ: FDM advarer bilistene mot ville fenomen som knuser motoren
Hos konsulentselskapet DXBe, som blant annet lever av å gi råd til ladeoperatører, vil de påpeke hvorfor ladepunkter og deres eiere går tilbake for tiden.
For å være en lønnsom virksomhet må det være 16 til 18 ladeprosesser pr hurtigladestasjon per dag, sier konsulentselskapets direktør Wulf Schlachter.
Basert på dataene som er tilgjengelige i dag om antall belastninger i Europa, er det bare rundt 5 til 6 belastninger per år. ladepunkt pr dag, sier DXBe.
Av samme grunn forventer også Wulf Schlachter at antallet nye lynladere vil falle med det halve. I hvert fall sammenlignet med 2023.
Ladere for elbiler har imidlertid ikke bare mindre hastighet sammenlignet med tidligere, oppsettet deres kan også presse livet ut av mindre lokalsamfunn. På Mors har en kirke fått avslag på dispensasjon fra EU-regelen om at det skal være ladestasjoner på kirkens parkeringsplass.
Alt fordi 20 biler kan parkere ved kirken. Men de frivillige foreningene frykter også at det nye EU-kravet til ladestasjoner kan være døden for frivillig arbeid. Les mer om det her.
At elbiler generelt har mindre fart enn før er faktisk så åpenbart at det til en viss grad kommer bakerst i bilmerkene. Hos Volkswagen er man for eksempel overrasket over at sjåførene nå ser etter hybridbiler.
Og hos Ford har de fullstendig skrinlagt ideen om kun å selge elbiler til europeere. I stedet vil merket, hvis europeiske ledelse, etter betydelige oppsigelsesrunder, nå igjen skal håndteres av USA, konvertere produksjonen ved hele fabrikker til hybridmodeller fra 2027.