Ladeoperatøren har gått konkurs med enorm gjeld

Ifølge tall fra Federal Network Agency i Tyskland har utvidelsen av ladenettverket i Europa tapt fart. Og nå er en enorm ladeoperatør konkurs.

De første ladeoperatørene har ikke bare begynt å vakle. De har gått direkte konkurs. Senest har det østerrikske selskapet EnerCharges snudd på tingene.

Det skriver Auto Motor und Sport .

Samtidig synker tempoet som ladestasjonene settes opp i. Bare i Europas største bilmarked i Tyskland har andelen nye ladestasjoner falt med 27 prosent på ett år.

Tilbake hos EnerCharges må ledelsen innrømme at de med en gjeld på 15,7 millioner euro, tilsvarende 117 millioner danske kroner, ikke lenger kan betale regningene sine.

LES OGSÅ: FDM advarer bilistene mot ville fenomen som knuser motoren

Hos konsulentselskapet DXBe, som blant annet lever av å gi råd til ladeoperatører, vil de påpeke hvorfor ladepunkter og deres eiere går tilbake for tiden.

For å være en lønnsom virksomhet må det være 16 til 18 ladeprosesser pr hurtigladestasjon per dag, sier konsulentselskapets direktør Wulf Schlachter.

Basert på dataene som er tilgjengelige i dag om antall belastninger i Europa, er det bare rundt 5 til 6 belastninger per år. ladepunkt pr dag, sier DXBe.

Av samme grunn forventer også Wulf Schlachter at antallet nye lynladere vil falle med det halve. I hvert fall sammenlignet med 2023.

Ladere for elbiler har imidlertid ikke bare mindre hastighet sammenlignet med tidligere, oppsettet deres kan også presse livet ut av mindre lokalsamfunn. På Mors har en kirke fått avslag på dispensasjon fra EU-regelen om at det skal være ladestasjoner på kirkens parkeringsplass.

Alt fordi 20 biler kan parkere ved kirken. Men de frivillige foreningene frykter også at det nye EU-kravet til ladestasjoner kan være døden for frivillig arbeid. Les mer om det her.

At elbiler generelt har mindre fart enn før er faktisk så åpenbart at det til en viss grad kommer bakerst i bilmerkene. Hos Volkswagen er man for eksempel overrasket over at sjåførene nå ser etter hybridbiler.

Og hos Ford har de fullstendig skrinlagt ideen om kun å selge elbiler til europeere. I stedet vil merket, hvis europeiske ledelse, etter betydelige oppsigelsesrunder, nå igjen skal håndteres av USA, konvertere produksjonen ved hele fabrikker til hybridmodeller fra 2027.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Etter fartsbøter for 13 milliarder – nå endres reglene

Etter bøter på 13,3 milliarder danske kroner innfører Italia...

Norge forbyr sjåfører å bruke berøringsskjermer mens de kjører

Et nytt lovforslag i Norge forbyr sjåfører å bruke...

Antall ladestasjoner synker betraktelig – Trump har skylden

Antallet nye ladestasjoner i USA synker kraftig. Analytikere skylder...

Ford Focus lukker ordreboken etter 27 år

Ford avslutter produksjonen av Focus ST, noe som markerer...

BYD-forhandlere går konkurs på rad – kundene er rasende

Hjemme i Kina har BYD plutselig og uten forvarsel...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...