Larz Andersson kjøpte en Polestar 2 i november 2024. Bilen, som ennå ikke er levert, har allerede tapt 160.000 DKK i verdi.
Polestar i Sverige kuttet prisene på en rekke modeller rett før jul. En av dem det gjør vondt er Larz Andersson.
Han forteller til Carup at han har tapt 160.000 svenske kroner bare på å vente på bilen, som han kjøpte i november. Så Polestar senket prisen og begynte å levere biler med flere ekstrautstyr for å holde salget oppe.
Den lange leveringstiden på bilen skyldes ifølge Polestar at bilmerket ennå ikke har nummerskilt på den. Men sannheten er litt annerledes.
– Nummerskiltene ble produsert 20. november og sendt med Postnord. De burde altså ha kommet til Volvo Cars senest 26. november, hvis de ikke har gått seg vill på veien.
– Men da skulle de allerede ha returnert til Transportstyrelsen den første uken i desember, sier Larz Andersson til media .
Nå viser det seg at Polestar ikke har hentet nummerskiltene fra Postnord i det hele tatt. Selv ikke om nummerskiltene faktisk kom til riktig utleveringssted.
Det er imidlertid ikke mye for Polestar å forholde seg til. I stedet forsvarer det kinesiske merket seg med at det er flere trinn en ny bil må gjennom før levering. Selv om den faktisk har kommet til stedet der den skal overleveres.
I tillegg til leveringsproblemer og leveranser som trekker ut i lang tid, har Polestar også problemer med selve bilene. Boosted har fått mail fra flere bilister som kan fortelle at bilene deres fra merket er fulle av feil.
Selv brukte biler er fulle av programvarefeil som irriterer sjåførene i så stor grad. Men også nye biler må være preget av mange feil.