Det har gått 23 år siden sist Lamborghini Diablo forlot samlebåndet ved fabrikken i Sant'Agata, Italia. Nå gjenoppstår bilen.
Det er både gode og dårlige nyheter i at Lamborghini Diablo gjenoppstår, 23 år etter at fabrikken stoppet produksjonen.
Det er Lamborghinis tidligere tekniske direktør Maurizio Reggiani, som gikk av i fjor, som vekker bilen til live igjen.
Nærmere bestemt skjer det hos selskapet Eccentrica, hvor de allerede gjenoppretter og blåser nytt liv i eldre Lamborghini. Den dårlige nyheten er at Eccentrica kun vil modernisere 19 Diablo-modeller, fordi du stopper igjen.
Det hører imidlertid med til historien at Diablo var den første Lamborghini som var i stand til å treffe 320 km/t da den ble lansert i 1990. Så det er lite sannsynlig at Eccentrica er ute etter mer toppfart.
LES OGSÅ: Ford har solgt lisensen – Escort Mk.1 må bygges på nytt
– Det er en unik mulighet til å jobbe med en påminnelse om det som skjedde for 30 år siden. Altså med det vi kan gjøre i dag.
– Vi ønsker å skape en spennende opplevelse for et lite antall kunder som ønsker å få, la meg si det slik: så mye Diablo som mulig, sier Reggiani i et intervju med Bloomberg .
Detaljer om hvordan 19 Diablos skal oppgraderes er fortsatt knappe. Men det er sikkert at klimaanlegget blir bedre. Det samme gjelder servostyring og frontlykter.
Visste du forresten at ansiktsløftningen til den originale Diablo brukte frontlyktene fra en Nissan 300ZX? Lamborghini måtte betale Nissan lisensavgifter da de sammenleggbare lysene slukket.
Vi vet også at nye Diablo får flere hestekrefter. Den 5,7-liters V12-motoren får nøyaktig 550 hestekrefter og 601 Nm.
Originalbilen måtte nøye seg med 492 hestekrefter i SV-modellen. Fabrikken bygget imidlertid en versjon med 603 hestekrefter i 1995. Oppgraderingen ble imidlertid levert som et sett og kun til 28 kunder.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her