Belgiske AVL Racetech har lykkes med å utvikle en firesylindret motor som brenner hydrogen. Med turbo yter den hele 410 hestekrefter.
Belgiske AVL har utviklet en kompakt, firesylindret forbrenningsmotor som brenner hydrogen. Denne innovative motoren har potensial til å endre måten vi tenker på drivstoff og fremdriftssystemer i fremtiden.
AVLs hydrogenmotor yter 410 hestekrefter fra en beskjeden to-liters sylinderkapasitet. Det er en imponerende bragd, som overgår litereffekten til den legendariske Bugatti Chiron med sin W16-motor.
– Lyden av denne motoren er som en ekte racingmotor, du ville ikke visst at den er hydrogendrevet hvis du ikke visste det, sier en av ingeniørene bak prosjektet.
Men å utvikle en hydrogenmotor er ikke uten utfordringer. Hydrogen er et svært reaktivt stoff som lett antennes.
– Hydrogen er et veldig reaktivt molekyl. Den liker å antennes på alle overflater du kan tenke deg – varme overflater, varme oljedråper, for varme tennplugger, varme ventiler.
– Sjansen er stor for at den vil antennes, forklarer Paul Kapus, leder for motorutvikling i AVL Racetech.
I tillegg brenner hydrogen mye raskere enn bensin, noe som krever en helt annen tilnærming til forbrenningsstyring.
Til tross for disse utfordringene har AVLs ingeniører klart å lage en velfungerende hydrogenmotor. En video nylig publisert viser motoren i aksjon på en testbenk.
Med en litereffekt på 205 hestekrefter er AVLs motor et skritt i riktig retning. Til sammenligning yter Mercedes sin toliters bensinmotor 421 hestekrefter, noe som tilsvarer en litereffekt på 210,5 hestekrefter.
Selv om hydrogenmotoren ennå ikke helt kan matche ytelsen til bensinmotoren, er potensialet der. AVLs hydrogenmotor er et bevis på at forbrenningsmotorer fortsatt kan spille en rolle i en bærekraftig fremtid.
Planen er nå at motoren skal testes i en racerbil på Le Mans i 2026. Dette vil gi verdifull innsikt i hydrogenmotorens potensial i en konkurransedyktig setting.
AVLs hydrogenmotor er et spennende eksempel på hvordan innovasjon kan føre til nye løsninger på gamle problemer. Med fortsatt utvikling kan hydrogenmotoren bli et reelt alternativ til elektriske kjøretøy i fremtiden.