En ny Mazda6 med bakhjulsdrift og inline-seks kan være på vei, hvis kundene ønsker det.
Selv om Mazda ikke har noen umiddelbare planer om en ny Mazda6 med bakhjulsdrift og inline seks, kan det endre seg hvis kundene ønsker det.
Markedet for den typen biler er rett og slett for lite for øyeblikket, og kundene ser i økende grad etter SUV-er. Merket utelukker likevel ikke muligheten.
– Personlig tror jeg at en FR (bil med formotor og bakhjulsdrift, red.) i sedanform er en drøm for alle.
– Journalister sier alltid til meg at vi skal lage en sånn bil. Men markedet er så lite. Så hvis … folk begynner å kjøpe denne typen biler, vil det gi oss muligheten til å bygge dem, sier Kohei Shibata, Mazdas programleder for den store produktgruppen.
Shibata refererte ikke spesifikt til Mazda, men til sedaner generelt. Toyota har vist med Corolla og Camry at det fortsatt er etterspørsel etter sedaner. Omvendt var ikke Kia Stinger noen kommersiell suksess.
LES OGSÅ: Trer i kraft 1. januar – her er de nye korkortreglene
Mazda er derfor bekymret for at en 6 med seks sylindre og bakhjulsdrift skal lide samme skjebne.
Mazdas plan for Large Products-linjen inkluderte opprinnelig bare fire SUV-er: CX-60, CX-70, CX-80 og CX-90. En sedan var aldri en del av planen, og det samme gjelder en stor sportskupé, som Mazda Europes utviklings- og ingeniørsjef Joachim Kunz på et tidspunkt åpent fortalte at han drømmer om.
Mazda lanserer imidlertid en bakhjulsdrevet sedan i 6'er-segmentet. EZ-6 er et resultat av Changan Mazda-samarbeidet i Kina og er i stor grad basert på Changan Shenlan SL03. Bilen er derfor ikke en ekte Mazda-modell og forventes ikke lansert i Danmark.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!