Mazda-ledelsen mener at det bilistene egentlig vil ha er økonomisk oppnåelige biler med forbrenningsmotor. I 2024 solgte japanerne rekordmange bensinbiler.
I en tid da elektrifisering dominerer bilmarkedet i noen få land, har Mazda valgt å gå en annen vei – og med suksess.
Mazdas salg av bensinbiler satte rekord i 2024, og overgikk selskapets tidligere salgsrekord på det nordamerikanske markedet fra 1986.
Ifølge Automotive News forventes Mazdas salg i USA å passere 420 000 biler i 2024. Dette er en økning på 16 prosent sammenlignet med 2023. Pr. Fra 1. november hadde Mazda allerede solgt 350 759 biler, hovedsakelig bestående av deres populære crossover-modeller.
Den bestselgende modellen forblir CX-5, selv om salget falt med 7,8 prosent sammenlignet med fjoråret. Nyere modeller som CX-50 og CX-90 opplevde derimot en betydelig vekst med en økning på henholdsvis 88,9 prosent og 86,9 prosent. Selv Mazda3, en kompakt modell i et fallende segment, klarte å holde sin posisjon.
Mazdas utvalg av elektrifiserte biler er fortsatt begrenset. Men det vokser.
Omvendt bryter ikke merket ned salgstallene for bensin- og hybridbiler. Noe som, i hvert fall på papiret, hjelper forbrenningsmotoren.
Selskapets forsiktige tilnærming til elektrifisering er nettopp en hjørnestein for ledelsen. Mazda har investert i å utvikle sin egen plug-in hybrid-teknologi for modeller som CX-90 og CX-70. Mens du bruker hybridmotorer fra Toyota i biler som CX-50 Hybrid.
Det går rykter om et helt nytt plug-in hybridsystem under utvikling, samt en sportsbil med Wankel-motor. Les mer om det her .
Når det gjelder rene elbiler, tar Mazda det med ro. Tom Donnelly, president for Mazda North American Operations, oppsummerer selskapets målte holdning.
– Penetrasjonen av elektriske pullerter er på 10 prosent akkurat nå, og gitt den siste tidens hendelser er det ikke sannsynlig at den vil stige mye mer enn det. Vi er ikke et merke som kommer med dristige kunngjøringer om å nå 100 prosent innen en viss tidsramme.
Mens resten av bransjen har kastet seg over elektrifisering – og nå ser ut til å bremse opp – viser Mazda at det fortsatt er potensial i bensinbiler.
Mazdas suksess viser at det fortsatt er en betydelig kundegruppe som foretrekker bensinbiler. Selskapets seksdobling av salg i USA i 2024 sammenlignet med 1986 understreker dette. Mazda har klart å møte kundenes behov og preferanser, og dette har resultert i en rekordstor økning i salget.
Selv om fremtiden til bilindustrien kanskje er elektrisk eller ikke, viser Mazdas resultater at bensinbiler fortsatt har en plass i markedet.
Bilmerkets strategi om å tilby et bredt utvalg av både bensin-, hybrid- og – etter hvert – elbiler gir japanerne en fleksibilitet som mange av konkurrentene higer etter.