Uansett hva som skjer, er en fullstendig elektrifisering av sedanmodellen fรธrst. Men en elektrisk M3 Touring er ogsรฅ mulig.
BMW ga oss det mange BMW-fans har lengtet etter i minst to tiรฅr da den nรฅvรฆrende M3-modellserien ble utvidet med en stasjonsvogn.
M3 Touring, som tyskerne kaller den, kom til verden i 2022, og deler stort sett mye av karosseriet โ og hele drivverket โ med resten av M3-serien. Men nรฅ kan det vรฆre noe nytt pรฅ vei.
M3, med sine 3-liters rekkesekser, doble turboer og minst 510 hestekrefter, er selvsagt ikke pรฅ vei ut. Men BMW vurderer om det ikke er pรฅ tide med en elektrisk M3 Touring. Og ikke minst nรฅr.
Ifรธlge Motor1 kommer vi kanskje litt nรฆrmere svaret pรฅ BimmerPost-forumet. Her har visstnok en insider drysset inn litt… ja, innsidekunnskap fra BMWs hovedkontor i Mรผnchen.
LES OGSร : Stor dansk bilimportรธr har mistet troen pรฅ elbiler
Og det er interessant lesning. For kilden hevder at sjefene i Mรผnchen allerede har gitt grรธnt lys til utviklingen av en elektrisk M3 Touring. Ikke bare det.
Bilen vil ikke vรฆre basert pรฅ dagens CLAR-plattform, som bensin-M3 deler med resten av 3-serien. I stedet vil BMWs ingeniรธrer jobbe ut fra at bilen skal vรฆre basert pรฅ den dedikerte elbilplattformen Neue Klasse.
Herfra vet vi allerede at BMW vil spytte ut en bil som de mener minner om 80-tallets 3-serie E30. Les mer om hvordan det hele fungerer her.
At de rette sjefene har tommelen opp betyr ikke at du kan kaste bort sparepengene dine pรฅ en elektrisk M3 i morgen eller for den saks skyld neste mรฅned.
En elektrisk M3 Touring kommer neppe pรฅ veiene fรธr tidligst i 2028. Og selv da vil ikke elbilen kunne skyve sin bensindrevne sรธster ut av veien. BMW har ingen planer om รฅ forlate forbrenningsmotoren. Verken den som gรฅr pรฅ diesel eller bensin.