Kilder sier at Fisker bruker både deler fra prototyper og brukte deler – inkludert frontruter – for å reparere skader på kundenes biler.
Fisher nekter.
Men ifølge Business Insider , som har snakket med en rekke kilder, bruker Fisker i mellom 10 og 15 prosent av alle tilfeller gamle deler – eller deler fra prototyper – når de reparerer skadede Fisker Ocean-biler.
Mediene siterer flere kilder med 'kjennskap til Fiskers metoder'. Tre av dem jobber i dag for bilmerket, og ytterligere fem har tidligere vært ansatt.
– Dette skjer kun når det er et akutt behov for deler.
LES OGSÅ: Skoda trosser forbud – skal bygge bensinbiler etter 2035
– Teknikerne gjør det kun for å hjelpe kundene. Kunder som i utgangspunktet tigger om deler. Mentaliteten er at hvis vi har deler liggende, la oss bruke dem, sier kilden.
En annen kilde – som er blant de fem tidligere ansatte – sier måten å bruke brukte deler på er en velkjent praksis. Faktisk skjer det nesten daglig og med ledelsens viten.
– Det (å bruke brukte deler, red.) endte opp med å bli noe man bare gjorde uten å spørre noen. Det ble akkurat gjort.
Fisker har selv benektet hele historien fra Business Insider. Beretningene til nåværende og tidligere ansatte har ingenting med virkeligheten å gjøre, sier merket.
– Ingen av disse delene er tatt fra disse bilene (prototypene, red.) for å brukes på kundenes biler, sier en talsmann fra Fisker.
Personen legger imidlertid til at enkelte deler kan ha blitt flyttet rundt mellom prototypebiler. Men delene har aldri vært brukt på kundenes biler, heter det.
Motsatt sier en Fisker Ocean-eier at bilmerket tilsynelatende har fortalt ham at skadene på bilen hans skal repareres med deler fra en annen bil. Ocean-eieren har så langt ventet på å få tilbake bilen sin i 10 uker.
Fisker kan imidlertid ikke unngå én ting. Henrik Fisker har nettopp gitt sine ansatte varsel om nok en stor permitteringsrunde. Lovverket sier at han skal. Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!