Kilder sier at Fisker bruker bรฅde deler fra prototyper og brukte deler โ inkludert frontruter โ for รฅ reparere skader pรฅ kundenes biler.
Fisher nekter.
Men ifรธlge Business Insider , som har snakket med en rekke kilder, bruker Fisker i mellom 10 og 15 prosent av alle tilfeller gamle deler โ eller deler fra prototyper โ nรฅr de reparerer skadede Fisker Ocean-biler.
Mediene siterer flere kilder med 'kjennskap til Fiskers metoder'. Tre av dem jobber i dag for bilmerket, og ytterligere fem har tidligere vรฆrt ansatt.
โ Dette skjer kun nรฅr det er et akutt behov for deler.
LES OGSร : Skoda trosser forbud โ skal bygge bensinbiler etter 2035
โ Teknikerne gjรธr det kun for รฅ hjelpe kundene. Kunder som i utgangspunktet tigger om deler. Mentaliteten er at hvis vi har deler liggende, la oss bruke dem, sier kilden.
En annen kilde โ som er blant de fem tidligere ansatte โ sier mรฅten รฅ bruke brukte deler pรฅ er en velkjent praksis. Faktisk skjer det nesten daglig og med ledelsens viten.
โ Det (รฅ bruke brukte deler, red.) endte opp med รฅ bli noe man bare gjorde uten รฅ spรธrre noen. Det ble akkurat gjort.
Fisker har selv benektet hele historien fra Business Insider. Beretningene til nรฅvรฆrende og tidligere ansatte har ingenting med virkeligheten รฅ gjรธre, sier merket.
โ Ingen av disse delene er tatt fra disse bilene (prototypene, red.) for รฅ brukes pรฅ kundenes biler, sier en talsmann fra Fisker.
Personen legger imidlertid til at enkelte deler kan ha blitt flyttet rundt mellom prototypebiler. Men delene har aldri vรฆrt brukt pรฅ kundenes biler, heter det.
Motsatt sier en Fisker Ocean-eier at bilmerket tilsynelatende har fortalt ham at skadene pรฅ bilen hans skal repareres med deler fra en annen bil. Ocean-eieren har sรฅ langt ventet pรฅ รฅ fรฅ tilbake bilen sin i 10 uker.
Fisker kan imidlertid ikke unngรฅ รฉn ting. Henrik Fisker har nettopp gitt sine ansatte varsel om nok en stor permitteringsrunde. Lovverket sier at han skal. Les mer om det her .