1. mars, 2025

Mekaniker innrømmer å ha jukset: "Jeg jukser med vilje"

AdBlue-systemet er noe Djevelen skapte. I alle fall hvis du spør en svensk mekaniker. Svindel er umulig å oppdage.

En mekaniker, som ønsker å være anonym, innrømmer nå at han med vilje jukser og kobler fra Adblue-systemet på dieselbiler.

Dette selv om det faktisk er ulovlig å koble fra systemet. I verste fall kan juks, hvis det oppdages, gi bot.

skriver Carup .

Mekanikeren mediet snakket med sier systemet er fryktelig dårlig. Men samtidig erkjenner han at å koble fra systemet er siste utvei.

– Det er et dårlig system som er dyrt å reparere. Du må bytte hele tanken fordi den er innkapslet der, og tanken koster rundt 30.000 kroner, sier mekanikeren.

Ulf Stefansson, ekspert i Fordonsjuristen, sier til Carup at det er ulovlig å dekryptere Adblue-systemet. Men det er også nesten umulig å oppdage om det skulle skje.

Adblue, som ble utviklet som et tilsetningsstoff for dieselbiler for å oppnå renere forbrenning, ble utviklet altfor raskt, ifølge Carup.

Tilsetningsstoffet, som kom på markedet kort tid etter at Volkswagens metoder ble avslørt i dieselgate-skandalen, har ifølge den svenske mekanikeren en tendens til selvdestruksjon.

Og når ting først går galt, er det dyrt å fikse. Ifølge mekanikeren er frakobling siste utvei. Men selve reparasjonen er ofte noe vanlige sjåfører rett og slett ikke har råd til.

Men å endre eller deaktivere Adblue-systemet betyr at dieselbilen mister sin Euronorm-klassifisering. Og det bryter med typegodkjenningsregelverket.

I Sverige mener imidlertid Tord Fornander, styreleder i Tilsynsbransjen, at svindelen med utkoblingen er mer enn vanskelig å oppdage. Det lar seg rett og slett ikke gjøre med de virkemidlene myndighetene bruker i dag.

I stedet etterlyser styrelederen verktøy «som de har i Tyskland». Ifølge svenskene kan myndighetene her se om sjåførene har koblet ut det obligatoriske systemet.

Mens i det minste svenskene innrømmer at AdBlue-systemer kobles fra, kan en annen obligatorisk teknologi i moderne biler veldig lett bli det neste 'offeret'.

Siden juli 2024 har alle nye biler som selges i Europa vært utstyrt med et såkalt 'intelligent hastighetssystem', noe som gjør det umulig for sjåfører å kjøre for fort Les mer om det her .

Latest

Don't miss

Tesla stuper i Europa – salget er halvert

Mens andre bilmerker med elbiler på sine programmer gjør...

Dansk bilimportør taper 3 millioner kroner om dagen

Den svenske bilimportøren Hedin Mobility Group, som også er...

Shmee150 avslører: Dette er hvor mye jeg bør tjene per måned

Det er ikke et lett liv å holde en...

FDM mener ny trend blant sjåfører er gal

Elbiler kommer ikke bare ut på veiene som nye...

Ferrari åpner et hemmelig arkiv fullt av superbiler

For første gang noensinne legger Ferrari opp til 2000...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Alexander er i sjokk: Min Porsche er 0 kr. verdt etter 2 år

Etter to år med ingenting annet enn verkstedbesøk og problemer, fikk Alexander Davey beskjed om at hans elektriske Porsche er verdt 0 kroner ved...

Her er fartsgrensen på motorveien satt ned til 23 km/t.

En strekning av den engelske motorveien M25 er nå så tett med trafikk at bilister, i 23 km/t, kjører saktere enn syklister. På en...

Forskere: Elbiler er 59 prosent renere enn fossilbiler

Ifølge en ny tysk studie er elbiler opptil 59 prosent renere enn bensin- og dieselbiler. Studien sender også hybridene inn i skammekroken. Elbiler er...

Oppsagt bildirektør tjente 734.000 kroner dagen

Carlos Tavares var – helt til han ble sparket av Stellantis Group – en av de best betalte direktørene i bilindustrien. I snitt fikk...

Dansk bilimportør taper 3 millioner kroner om dagen

Den svenske bilimportøren Hedin Mobility Group, som også er i Danmark, taper over tre millioner svenske kroner om dagen. Brukte elbiler har skylden. Hedin...

Superbillig batteri for elbiler som skal være laget av papir

En batteripakke laget for elbiler tom for papir? Ja, det er godt nok ifølge et selskap fra Singapore, som hevder å kunne holde tritt...

Her er den nye trafikkregelen – gjeldende fra 1. mars

Fra lørdag 1. mars 2025 får frivillige badevakter kjøre med grønt lys i trafikken. Blinket gir imidlertid ikke de frivillige rett til å bøye...

Bugatti bygger nå de siste bilene med W16-motorer noensinne

W16-motoren er nesten over. Men ikke fordi Bugatti har samlet de siste 100 eksemplarene av motoren som skal inn i den åpne Mistral. En...

Tesla kjøper ut urolig selskap – alle penger er borte

Den tyske bilunderleverandøren Manz har erklært seg insolvent. Nå hopper Tesla inn og kjøper hele butikken. Den tyske bilunderleverandøren Manz har gått tom for...

Dansk toppdirektør ferdig – forlater flere bilmerker

Den danske bilimportøren Semler Premium, som selger Porsche, Lamborghini og Bentley i Danmark, har skilt lag med sin direktør Klaus Frokjær. Offisielt etter gjensidig...

BMW sier nei til 500 millioner kroner. i statsstøtte

BMW kunne fått 500 millioner kroner i statlig støtte for å beholde arbeidsplasser og produksjon i England. Men tyskerne vil ikke. Salget av elbiler...

Bilgiganten permitterer 9000 – stenger halvparten av den kjente fabrikken

Det har kjørt ut biler i et tempo som var vanskelig å fatte. Men nå skal Nissans Qashqai-fabrikk i Sunderland reduseres med 50 prosent...