En fremtidig SUV fra Mercedes skal etter sigende vรฆre basert pรฅ en helt ny plattform โ til gjengjeld skal AMG-avdelingen yte hele 1000 hestekrefter.
Hvis du trodde kapplรธpet om flest hestekrefter hadde satt seg, er det kanskje pรฅ tide รฅ tenke nytt.
Mercedes har gitt rikelig lys over at den interne tuneren AMG kan utvikle en ny elektrisk SUV med svimlende 1000 hestekrefter pรฅ den splitter nye AMG.EA-plattformen.
Det skriver Autocar .
Bilen skal konkurrere med BMWs hybrid XM og Porsches ditto. Sistnevnte er forelรธpig kun kjent under fabrikkkodenavnet for den โ nemlig K1.
LES OGSร : Lille Mazda er nรฅ Danmarks billigste elbil
De mange hestekreftene AMG jobber med รฅ slippe lรธs pรฅ asfalten, skyldes i hovedsak at Mercedes forventer at vekten pรฅ bilen skal vรฆre avgjรธrende. Den kommende SUV-en blir med andre ord en tung sak.
Skal vi sammenligne med noe som allerede finnes, veier BMWs XM hele 2.795 kilo. Autocar forventer at Mercedes-AMG svarer igjen med minst fire elektriske motorer.
Noe tunerne forventes รฅ vรฆre klare med en presentasjon allerede neste รฅr, nรฅr produksjonsversjonen vil vรฆre klar er forelรธpig ikke kjent. Men det er sikkert at den nye SUV-en er den andre bilen pรฅ perrongen.
Den fรธrste er en helelektrisk versjon av GT 4-dรธrs. I likhet med den bilen skal ogsรฅ den nye SUV-en bygges pรฅ Mercedes sin fabrikk i byen Sindelfingen, som ligger i Sรธr-Tyskland.
Mens Mercedes og de andre tyske merkene fortsetter รฅ holde kortene tett inntil kroppen nรฅr det kommer til fremtidige prosjekter, vet vi allerede at flere bilmerker har funnet revers.
Dette skjer i forbindelse med utrulling av elbiler. Senest har Aston Martin annonsert at det er nesten klart for รฅ bygge en elbil, men at fabrikken i Gaydon, England, holder igjen.
Ifรธlge styreleder Lawrence Stroll er ikke รฅrsaken noe รฅ skjule. De som kjรธper en ny Aston Martin i dag er rett og slett ikke interessert i elbiler. Les mer om det her .