22. januar, 2025

Mercedes mister kunder etter V8-farvel, sier sjef

Mercedes-AMG innrømmer nå at det har kostet kundene å bytte ut V8-motoren med et 2-liters, 4-sylindret alternativ.

Mercedes-AMG erkjenner nå at beslutningen om å bytte ut V8-motoren i AMG C63 med en firesylindret hybridmotor har fått konsekvenser.

Flere kunder har snudd ryggen til Mercedes etter endringen, selv om den nye motoren er kraftigere og mer teknologisk avansert.

– Vi ser at noen av våre trofaste kunder har litt problemer med konseptet. Det er ingen tvil om at vi har mistet kunder som kun er interessert i V8-motorer, sier AMG-sjef Michael Schiebe til Car Magazine .

Schiebe fastholder imidlertid at den nye C63 er et overbevisende produkt som må oppleves for å bli forstått.

Men ikke alle er enige i den vurderingen. I en test av AMG C63 SE Performance beskriver Chris Rosales fra Car Magazine at motoren føles kald og kritiserte den ekstra vekten fra hybridbatteriene.

Schiebe erkjenner at Mercedes-AMG kanskje ikke var god nok til å forklare teknologien bak den nye motoren.

– Vi hoppet langt med denne teknologien, men vi burde ha forklart det bedre til våre selgere og kunder, sier han til media.

– Vi skal fortsette å gjøre det og forbedre oss ytterligere. Det er et tysk ordtak som sier: 'Du får aldri en ny sjanse til å gjøre et førsteinntrykk.'

– Kanskje vi savnet det førstehåndsinntrykket, men hvis du får sjansen, er jeg sikker på at du vil bli overbevist om teknologien.

LES OGSÅ: Er helt lovlige – men nå skal frontlykter forbys

I et intervju med Top Gear i 2023 uttalte Schiebe at C63 ville forbli en firesylindret bil i overskuelig fremtid. Men det er kanskje ikke tilfellet for den kommende AMG CLE63.

Ifølge en 2024-rapport fra Autocar vil denne bilen, som opprinnelig skulle ha samme drivlinje som C63, nå få en twin-turbo V8-motor. Autocar mener endringen skyldes den negative reaksjonen på C63s firesylindrede motor.

Til tross for kritikken, opprettholder Schiebe sin entusiasme for den nåværende C63. "C63 er en veldig viktig bil i vår portefølje," sier han til Car Magazine.

– Det var det, det er det, og det kommer det til å fortsette å være. Vi bestemte oss med den nåværende versjonen for å satse på den nyeste teknologien. Vi ville ha noe nytt og det er derfor vi satte F1-drivverket i en gatebil.

Mercedes-AMG står nå overfor en utfordring. De må overbevise kundene om at den nye teknologien i C63 er verdt å investere i, samtidig som de møter etterspørselen etter V8-motorer i andre modeller.

https://www.youtube.com/shorts/K8QzRgmkLKs

Latest

Don't miss

Samsung hevder å ha revolusjonert elbiler

Sørkoreanske Samsung hevder nå å ha utviklet et såkalt...

Fyrte Kevin Magnussen innrømmer feil i Formel 1

Kevin Magnussen, som kanskje/kanskje ikke har lagt Formel 1...

Toyota må betale 11,6 milliarder for dieselsvindel

Toyotas lastebilmerke Hino har erkjent straffskyld for tukling...

Toyota skal bygge liten bensinmotor med 400 hestekrefter

Toyota nekter å legge bensinmotoren bak seg, til tross...

Den neste Cupra Leon slipper bensinmotoren

Neste Cupra Leon er klar, den er også over...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Polestar Energy gjør hjemmelading smartere og billigere for danske elbileiere

Polestar Energy har gjort det enklere for danske elbileiere å spare penger på lading hjemme. Her forklarer vi hvordan. Med den nye Polestar Energy-appen...

Donald Trump vil stoppe statlige subsidier til elbiler i USA

Donald Trump, som mandag ble tatt i ed som president i USA, brukte bl.a. sin første dag på jobben for å signere et dekret...

FDM slutter etter 19 år – går av i protest

FDM har informert både næringsministeren og Klagenemnda for bil om at organisasjonen ikke lenger vil være en del av styret, som den var medstifter...

Elbil til 600.000 kr. har vært på verkstedet i 9 måneder

I hele 9 måneder har Cadillac Lyriq-eier Levan Azrumelashvili ventet på deler til bilen sin etter en trafikkulykke. I løpet av den tiden har...

Storebæltsbroen skylder bilistene 30 millioner kroner

BroBizz A/S, som eies av selskapet bak Storebæltsbroen, skylder danskene nesten 30 millioner danske kroner fra innskudd. BroBizz A/S, som eies av Sund &...

Betalte 42 milliarder – VW vil eie mer av bilmerket

Volkswagen har allerede betalt tilsvarende 42 milliarder danske kroner for deler av det amerikanske bilmerket Rivian. Nå vil tyskerne ha mer. Volkswagen har allerede...

Trump lover å avlyse elbilkravene umiddelbart

Donald Trump er nå president i USA igjen. I sin innsettelsestale brukte han bl.a. på å love å droppe krav til elbiler umiddelbart. Donald...

FDM kritiserer nytt forbud mot elbiler 1. oktober

Det er snart slutt på gratis parkering i elbiler i Aarhus kommune. Og FDM mener dette er en klar feil. Det sier førstekonsulenten. FDM...

De kan redde Saabs forlatte bilfabrikk «Ingen kommentar»

Alt inventar fra Saab Automobiles tidligere fabrikk i Trollhättan er lagt ut for salg. Men nå kan Polestar redde det historiske stedet fra stenging....

Nødlidende bilmerke sier opp én av tre ansatte

Ved batterifabrikken Novo Energy, som eies av kinesiske Volvo Cars, planlegger de å si opp én av tre ansatte. Direktøren kaller det «en vanskelig...

Bilforhandler nær konkurs – skylder 100 millioner kroner.

En milliardomsetning har ikke vært nok til å redde virksomheten for den svenske bilforhandleren Mobilty Motors, som nå forsøker en rekonstruksjon. Den svenske bilforhandlerkjeden...

BYD seiler nå rundt med verdens største bilskip

BYD har egentlig ikke greie på danskene. Men kineserne bygger fortsatt så mange biler at de trenger verdens største bilpark. Den seiler med nesten...