Mercedes har funnet revers nรฅr det kommer til elbilutvikling. Nรฅ mรฅ merkets kunder bestemme seg for hvor stor hastighet som skal til for รฅ endre modellutvalget.
For bare noen รฅr siden sverget Mercedes pรฅ at innen 2030 ville det vรฆre slutten pรฅ elbilene.
Men nรฅ er merket fra Stuttgart pรฅ god vei til รฅ omgjรธre de planene. Administrerende direktรธr, Sten Ola Kรคllenius, sier nรฅ at ingen vet nรฅr forbrenningsmotoren er en saga blott.
Men ifรธlge tyske Handelsblatt gjรธr direktรธren mer enn det.
Angivelig planlegger direktรธren รฅ sette en stopper for utviklingen av plattformene for to stรธrre elbiler โ nemlig E- og S-klasse.
LES OGSร : Island innfรธrer en sรฆravgift bare elbileiere mรฅ betale
Tyske medier skriver at MB.EA-Large skulle vรฆrt pรฅ markedet i 2028 og designet som de kommende versjonene av E- og S-Klasse. Mercedes ville brukt milliarder av kroner pรฅ utbyggingen โ bl.a. pรฅ รฅ redde elbilene fra vekt. Men nรฅ er de planene satt pรฅ vent.
I stedet mรฅ plattformen Electric Vehicle Architecture (EVA2), som Mercedes allerede bygger elbilene EQS og EQE pรฅ, videreutvikles.
Mye apropos dagens elbiler i Mercedes-modellutvalget, de forsvinner faktisk. Les mer om hvordan det henger sammen her .