Mercedes har funnet revers når det kommer til elbilutvikling. Nå må merkets kunder bestemme seg for hvor stor hastighet som skal til for å endre modellutvalget.
For bare noen år siden sverget Mercedes på at innen 2030 ville det være slutten på elbilene.
Men nå er merket fra Stuttgart på god vei til å omgjøre de planene. Administrerende direktør, Sten Ola Källenius, sier nå at ingen vet når forbrenningsmotoren er en saga blott.
Men ifølge tyske Handelsblatt gjør direktøren mer enn det.
Angivelig planlegger direktøren å sette en stopper for utviklingen av plattformene for to større elbiler – nemlig E- og S-klasse.
LES OGSÅ: Island innfører en særavgift bare elbileiere må betale
Tyske medier skriver at MB.EA-Large skulle vært på markedet i 2028 og designet som de kommende versjonene av E- og S-Klasse. Mercedes ville brukt milliarder av kroner på utbyggingen – bl.a. på å redde elbilene fra vekt. Men nå er de planene satt på vent.
I stedet må plattformen Electric Vehicle Architecture (EVA2), som Mercedes allerede bygger elbilene EQS og EQE på, videreutvikles.
Mye apropos dagens elbiler i Mercedes-modellutvalget, de forsvinner faktisk. Les mer om hvordan det henger sammen her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her