Mercedes har både søkt og fått patent på en teknologi som bilmerket mener kan redusere og i beste fall forhindre risikoen for steinsprang.
For å redusere risikoen for steinsprang har Mercedes-Benz søkt om og fått patent på en teknologi fra det europeiske patentkontoret.
I patentsøknaden beskriver Mercedes en teknologi som bruker eksisterende systemer for å identifisere og unngå potensielle farer på veien. Blå. steinkast.
Mange moderne biler er utstyrt med lidar-sensorer (lysdeteksjon og rekkevidde). En teknologi som brukes i førerassistentsystemer som adaptiv cruisekontroll og håndfri cruisekontroll.
Lidar-sensorer oppdager gjenstander, hindringer og andre hindringer. Mercedes-Benz foreslår nå å bruke Lidar til også å overvåke gjenstander på veien. For eksempel løse steiner og andre ting som kan dukke opp og knuse frontruter.
Det skriver Carmoses .
LES OGSÅ: Hyundai gjeninnfører knapper fordi kundene hater skjermer
Systemet er supplert med en mikrofon i kabinen, som registrerer lyden av steiner som treffer frontruten, og fungerer dermed som et ekstra sikkerhetslag.
Lidar registrerer størrelsen, hastigheten og banen til flygende objekter. Disse dataene sendes til et system som beregner den potensielle risikoen for steinsprang i sanntid.
Hvis risikoen er høy nok, kan systemet aktivere bilens øvrige assistansesystemer. På denne måten vil bilen enten endre vei, hastighet eller øke avstanden til et anker for å unngå steinstøtet.
Ifølge Mercedes skal systemet fungere helt uten at føreren bak rattet griper inn. Bruken av Lidar-sensorer i denne sammenhengen er interessant fordi noen bilprodusenter har stilt spørsmål ved teknologien. Teslas direktør, Elon Musk, kaller det for eksempel «tullete».
Og for Volvo fungerer ikke Lidar-sensorene i det hele tatt. Faktisk leverer Volvo for tiden sin toppmodell EX90 til de første kundene uten en rekke viktige funksjoner. Blå. fordi Lidar-teknikken ikke fungerer. Les mer om det her.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!