24. april, 2025

Mercedes tester elbil med 1000 kilometer rekkevidde

Mercedes tester for tiden en versjon av elbilen EQS med teknologi uten sidestykke i det tyske modellutvalget. Med solid-state batterier skal bilen kjøre 1000 kilometer på en enkelt lading.

Mercedes tester for tiden en elbil som forventes å ha en rekkevidde på 1000 kilometer.

Bilen, som skal være klar i 2030, er utstyrt med et solid-state batteri. En teknologi som flere ganger har blitt utpekt som det virkelige gjennombruddet for elbilen, men som stadig blir utsatt.

Rekkevidde er en av de største utfordringene for elbiler i dag. Mange forbrukere er bekymret for om de kan kjøre langt nok på en enkelt lading. Mercedes prøver å løse det problemet med utviklingen av en ny type solid-state batteri.

Det nye batteriet, utviklet i samarbeid med den amerikanske batteriprodusenten Factorial Energy, testes for tiden i en prototype av Mercedes EQS.

Mercedes har modifisert prototypen med hjelp fra deres Formel 1-ingeniører. Alle har hatt og har fortsatt fokus på å få bilen til å kjøre så langt som mulig mellom landtribunene.

Selv om Mercedes ennå ikke har offentliggjort alle de tekniske detaljene om prototypen, antyder tyskerne mer enn at den vil ha en rekkevidde på opptil 1000 kilometer.

Det er en betydelig forbedring i forhold til dagens 118 kWh litium-ion-batteri som finnes i Mercedes EQS 450+.

Factorial Energy, som også samarbeider med Hyundai og Stellantis, hevder at battericellene som brukes av Mercedes har en energitetthet på 391 Wh/kg. Mercedes er imidlertid ikke den første som introduserer batteriet, internt kjent som Solstice.

Faktisk er de ikke de første med solid-state-batteriet. Flere kinesiske merker hevder at de vil kunne bygge denne typen batterier inn i vanlige personbiler allerede i år eller senest innen 2026.

Mercedes planlegger å introdusere den første elbilen med solid-state-batteri på markedet innen 2030. Auto Car tror det på alle måter.

I stikk motsatt ende av diskusjonen om rekkevidden til elbiler finner vi BMW. Folket fra München gidder ikke engang å snakke om elbiler som kan kjøre lange avstander. Sånt finnes det nok av, sier sjefen.

– Hvorfor skulle vi det? Du kan ikke bare bygge batterier med større og større kapasitet. For da gir ikke elbiler mening lenger, sier utviklingssjef Frank Weber.

Stellantis, som Factorial Energy også samarbeider med, mener den er i stand til å overgå Mercedes med hele 4 år.

Solid state-batteriene skal prøves ut i en rekke biler på Stellantis-plattformen STLA Large. Dette er biler som den elektriske Dodge Charger Daytona. En bil som går i stykker hos forhandleren. Les mer om det her .

Nyheter

Bilnyheter

Ny lov forbyr brann i alle elbiler fra 2026

Fra juli 2026 vil Kina innføre en banebrytende lov....

Polestar fyrer unodvendige ansatte bag helt ny bil

Mens forventningene øker til den nye Polestar 5, kutter...

Dropper tak på elbiler – fokuserer mer på bensinbiler

Etter nedgang i salget endrer Mini kurs. Målet om...

Bilgiganten tvunget til å stoppe ulovlig reklame

Stellantis hevder i en rekke annonser at bilene deres...

Toyota beveger seg mot elbiler – satser på "fremtidens bensin"

Toyota, Subaru, Mazda, Suzuki og Daihatsu tror ikke bare...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Slik skal alle nye elbiler fra BMW se ut

BMW har vist den nye elbilen Neue Klasse som et ukamuflert konsept. Bilen skal erstatte 3-serien og vil ha et kantete design med «hainese»....

Han tjener millioner på klistremerker for sinte Tesla-eiere

Misfornøyde Tesla-eiere kjøper klistremerker for å distansere seg fra Elon Musk. Matt Hiller fra Hawaii så muligheten og tjener nå penger på sin nettvirksomhet....

Ny teknologi slukker branner i alle elbiler på 5 minutter

Hyundai Mobis sitt nye batterisystem har eget brannslukningsapparat. Systemet er ment å hindre termisk løping og brann i å spre seg i elbilbatterier. Hyundai...

Elbil kan kun kjøre 98 kilometer – reparasjoner koster 87.000

I salgsoppsettet lovet en norsk bilforhandler at hans Kia e-Soul var kjøreklar og betjent. Nå skal bilen, med en rekkevidde på 98 kilometer, repareres...

Max Verstappen tilbød 2 milliarder kroner for å gå av

Koblingen mellom Aston Martin og Max Verstappen er historien som bare ikke vil dø. Nå skal laget ha tilbudt ham 2 milliarder kroner for...

Glad Kevin Magnussen deler gode nyheter til tross for nedgangstider

Kevin Magnussen og BMW M Hybrid V8 mistet en pallplass i WEC på Imola på grunn av et teknisk problem. Dansken fikk imidlertid VM-poeng....

Tysk bilgigant går konkurs etter 40 år – 580 permittert

Den tyske VW-leverandøren Bohai Trimet i Harzgerode har gått konkurs. Dersom fabrikken ikke lar seg redde, vil 580 arbeidsplasser gå tapt etter 40 år....

Tesla i ny nedtur – 66 prosent av inntjeningen er borte

Elbilgiganten Tesla ble hardt rammet på inntjeningen i løpet av første kvartal 2025. Hele 66 prosent forsvant. Teslas økonomiske tall viser en betydelig nedgang...

Syklist blinket av kamerabil – korte 20 km/t for fort

En syklist som kjører 20 km/t for fort er fanget opp av en kamerabil i Berlin. Politiet står maktesløse da syklisten ikke kan identifiseres....

Hongqi SUV overrasker med toppkarakter: Sikkerheten er på topp

Den store elektriske SUV-en E-HS9 får 5 stjerner i Euro NCAP, mens søstermodellen EHS7 er kåret til årets sikreste bil i Kina. Den store...

Gjestene på kjent bilutstilling fikk 17.000 kroner i parkeringsavgift

Parkeringsavgifter på 2.100 kr i timen under Custom Motor Show i Jönköping var ment å holde sjåfører som skapte problemer unna. I stedet endte...

Bilsjef: De fleste elbiler er verre dritt

Rivians RJ Scaringe mener at mangelen på billige elbiler under 350.000 kroner. gir Tesla for mye frie tøyler. Billigere elbiler er rett og slett...