Millionær svenske blir bilbransjens mektigste mann

Svensk-tyske mangemillionæren Ola Källenius vil i tillegg til rollen som direktør i Mercedes også være styreleder i sammenslutningen av europeiske bilmerker. Det gjør ham til den mektigste mannen i bransjen.

Mangemillionæren og Mercedes sin svensk-tyske direktør, Ola Källenius, blir nå den mektigste personen i den europeiske bilindustrien.

Som ny styreleder i ACEA, European Automobile Manufacturers' Association, inntar han en sentral posisjon i en bransje under press.

ACEA representerer flere av Europas største bilmerker, og Källenius vil spille en avgjørende rolle når bilindustrien på våre breddegrader skal konkurrere med den fra Kina og USA.

Mercedes-sjefens tid som styreleder starter i 2025, da han må ta tak i problemer som skjerpede utslippskrav og konkurranse fra spesielt kinesiske bilmerker.

Ola Källenius, som har vært administrerende direktør i Mercedes i fem år, fortsetter dermed oppturen i bransjen. Han erstatter Renault-sjef Luca de Meo, som har vært styreleder i ACEA siden 2022.

Organisasjonen ble grunnlagt i 1991 og omfatter 14 av Europas største bil- og lastebilprodusenter og samarbeider tett med 31 nasjonale bransjeforeninger. Volvo Cars og Stellantis har tidligere forlatt ACEA.

Men skal man tro de siste ryktene, vil sistnevnte gå tilbake til foreningen, som gruppen forlot samme år som de Meo ble styreleder.

Bilindustrien står overfor betydelige utfordringer. EUs innstramming av utslippsgrensene kan koste tusenvis av arbeidsplasser samtidig som bilsalget faller.

I tillegg presser kinesiske produsenter på for å få tilgang til det europeiske markedet, blant annet ved å bygge flere fabrikker i EU.

Til slutt må bransjen forholde seg til forbudet mot nye biler med forbrenningsmotorer, som EU ønsker å ha innført senest i 2035. Flere bilmerker, underleverandører og nå sist EU-medlemmer har imidlertid krevd at forbudet skal være det fjernet igjen.

– Under mitt formannskap vil ACEA fokusere på å forbedre de regulatoriske betingelsene for å styrke vår konkurranseevne i den digitale og elektriske æra.

– Vi vil jobbe for en markedsdrevet endring i retning av å redusere industriens CO2-utslipp. Og vi skal stå opp for internasjonal handel som er fri, rettferdig og regelbasert, sier Ola Källenius i en pressemelding .

En av Källenius' prioriteringer vil også være å sikre at europeisk bilproduksjon kan forbli konkurransedyktig globalt. Bekymringen for at produksjonen skal flytte til Kina er utbredt. Men Källenius er fortsatt optimistisk.

– Jeg er overbevist om at bilindustrien i Europa har det som skal til for å fortsette å lykkes i global konkurranse.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Donald Trump får Tesla-aksjen til å falle med 14 prosent

En bitter feide mellom Donald Trump og Elon Musk...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo...

Eksperter: Branntepper får elbiler til å eksplodere

Både amerikanske og danske branneksperter advarer sterkt mot bruk...

Elbiler skuffer igjen hos Porsche – permitterer flere ansatte

Midlertidige og deltidsansatte ved Porsches fabrikk i Leipzig må...

10 år gammelt forbud fungerer ikke – tyverier øker

Siden 2015 har det vært et lovkrav at bilskiltene...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...