2. februar, 2025

Minister: Sjåfører bør ikke forbys å kjøre over 32 km/t

Etter et fall i antall dødsulykker i Wales, raser debatten i England. Flere vil innføre samme fartsgrense på 32 km/t.

Flere personer i England ønsker å innføre forbud mot hastigheter over 32 km/t i urbane soner. Debatten om en strengere fartsgrense har startet etter at Wales introduserte noe lignende i september 2023.

Dette førte ifølge regjeringen til en betydelig nedgang i antall trafikkskadde.

Mellom juli og september 2024 registrerte Wales 410 skader i trafikkulykker på veier med fartsgrenser på 32 km/t og 50 km/t.

Dette melder Auto Express .

Tre av disse ulykkene resulterte i dødsfall, 90 personer ble alvorlig skadet, og resten fikk lettere skader.

Sammenlignet med samme periode i fjor, da fartsgrensen på 32 km/t ennå ikke var innført, har antall drepte og alvorlig skadde gått ned med cirka 100 tilfeller.

Dette representerer en total reduksjon på 28 prosent, som er det laveste antallet i Wales historie, det vil si mens det har vært biler på landets veier.

Nedgangen i antall skader har fått mange til å oppfordre den britiske regjeringen til å innføre tilsvarende fartsgrenser i England og Skottland.

Luca Straker fra organisasjonen Brake, som jobber for trafikksikkerhet, mener sjåførene bør bremses ved et forbud.

– Det er klart at lavere fartsgrenser fører til færre ulykker og færre dødsfall og alvorlige skader – og det har Wales bevist nok en gang.

Organisasjonen oppfordrer regjeringen i England til å følge Wales sitt eksempel og innføre fartsgrenser på 32 km/t i urbane soner uten unntak.

Den walisiske transportministeren, Ken Skates, er imidlertid mer forsiktig med å koble de lavere hastighetene med det lavere antallet dødsfall og skadde i trafikken. Spesielt fordi fartsgrensen er sluppet igjen.

Han sier til landets medier at den walisiske regjeringen vil gjennomføre tre evalueringer for med større grad av sikkerhet å kunne si om den nye politikken har gjort veiene tryggere.

Opposisjonen er også skeptisk til om det har noen effekt å tvinge sjåfører til å kjøre saktere enn mopeder i landet.

Høyres transporttalsmann, Peter Fox, påpeker at tallene ikke forteller hele historien. Siden introduksjonen har fartsgrensen på 32 km/t vært et kontroversielt tema i Wales og resten av Storbritannia.

Kritikere mener at lavere fartsgrenser skaper unødvendig trafikkbelastning og at den walisiske regjeringen i stedet bør fokusere på å forbedre veiene rundt skoler og sykehus.

Flere lokale myndigheter har allerede gått mot regjeringen og endret fartsgrensen til 50 km/t igjen.

Den britiske regjeringen har ingen planer om å innføre fartsgrenser på 32 km/t i England og Skottland. En talsmann for Samferdselsdepartementet opplyser at fartsgrenser er en lokal sak, da lokale myndigheter kjenner veiene sine bedre enn staten gjør.

Her hjemme har regjeringen med samferdselsminister Thomas Danielsen (V) i spissen fremmet et lovforslag som forbyr kommuner å sette ned fartsgrensene på veiene. Les mer om det her .

Latest

Don't miss

Alfa Romeo ombestemmer seg – skal ikke bare bygge elbiler

Det burde vært sånn. Og allerede fra 2027. Men...

Motsier Tesla – "Selvkjørende biler er langt unna"

Teknikgiganten Nvidia tar nå rettslige skritt mot Tesla og...

Lewis Hamilton har knust sin Ferrari i Spania

Den nye Ferrari-føreren Lewis Hamilton har hatt en uheldig...

Den sjeldne Toyotaen kommer til Danmark i ett eksemplar

Det er allerede ikke så mange av dem her...

Tyske bilfabrikker kan selges til Kina, sier VW

Volkswagen bekrefter nå åpent at de ser på om...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Nederland forbyr populære bilskilt fra Danmark

De koster en formue å utstyre bilen med. Men i motsetning til danskene har ikke nederlenderne lov til å kjøre rundt med tilpassede skilt....

Billig Dacia ydmyker Tesla Model Y igjen over hele Europa

Dette skjedde flere ganger fra måned til måned og kvartal til kvartal. Og nå er det klart – Dacia Sandero var Europas mest populære...

Tesla-eieren har fått verdens dummeste bilnøkler

Det kan være veldig smart akkurat nå. Men spørsmålet er hva Brandon Dalaly vil gjøre med sin 'cyborg'-lignende hånd når han ikke lenger eier...

Nye tall: 77 prosent vil helst unngå elbilen

Et overveldende flertall av sjåførene sier i en ny undersøkelse at de heller vil vente med å kjøpe elbil. Teknologien er rett og slett...

Knappesjåførene hater: "halverer motorens levetid"

En engelsk studie avslører at den automatiske start-stopp-funksjonen, som er obligatorisk i alle nye biler, er den de fleste sjåfører hater. Det er best...

Utrangert ny Fiat levert på stjålne hjul og uten radio

Nye Fiat Grande Panda kan kasseres såpass at den kommer uten radio, på stålhjul og med manuelle sidevinduer. Hvis du ikke vil ha det,...

Elon-effekten? Tesla-prisene stuper nå

Prisene på brukte Tesla-modeller stuper i Europas største bilmarked, Tyskland. Her hjemme har også søkene etter merket falt betydelig. Brukte biler faller i pris....

Paul bruker 3 millioner for å gjenoppbygge en Land Rover

Paul Portraz er ikke som folk flest. Siden 2020 har han bygget om Land Rover Defender-modeller for millioner av kroner. En enkelt bil kan...

Ford bekrefter: Tilbake til Le Mans

Mens Ford kaster penger på Red Bull i Formel 1, satser merket nå også på å vinne sammenlagtseieren i 24-timersløpet på Le Mans i...

Taper milliarder – men nå går elbilene deres med overskudd

I fjor tjente General Motors Group 6 milliarder dollar etter skatt. Dette skyldes blant annet at elbilene har begynt å gå med overskudd. Elbiler...

Audi klarte ved et uhell ikke å skrote verdens raskeste bil

Det burde egentlig vært skrotet. Men Audi 5000 CS eksisterer fortsatt. I 1986 var den verdens raskeste firehjulsdrevne bil. Det var først et mediestunt,...

Formel 1-fører uten førerkort: «Slik gikk førerprøven»

18 år gamle Kimi Antonelli erstatter den syv ganger verdensmesteren Lewis Hamilton på Mercedes denne sesongen. Noen uker før sesongstart fikk han ikke kjøre...