Etter et fall i antall dødsulykker i Wales, raser debatten i England. Flere vil innføre samme fartsgrense på 32 km/t.
Flere personer i England ønsker å innføre forbud mot hastigheter over 32 km/t i urbane soner. Debatten om en strengere fartsgrense har startet etter at Wales introduserte noe lignende i september 2023.
Dette førte ifølge regjeringen til en betydelig nedgang i antall trafikkskadde.
Mellom juli og september 2024 registrerte Wales 410 skader i trafikkulykker på veier med fartsgrenser på 32 km/t og 50 km/t.
Dette melder Auto Express .
Tre av disse ulykkene resulterte i dødsfall, 90 personer ble alvorlig skadet, og resten fikk lettere skader.
Sammenlignet med samme periode i fjor, da fartsgrensen på 32 km/t ennå ikke var innført, har antall drepte og alvorlig skadde gått ned med cirka 100 tilfeller.
Dette representerer en total reduksjon på 28 prosent, som er det laveste antallet i Wales historie, det vil si mens det har vært biler på landets veier.
Nedgangen i antall skader har fått mange til å oppfordre den britiske regjeringen til å innføre tilsvarende fartsgrenser i England og Skottland.
Luca Straker fra organisasjonen Brake, som jobber for trafikksikkerhet, mener sjåførene bør bremses ved et forbud.
– Det er klart at lavere fartsgrenser fører til færre ulykker og færre dødsfall og alvorlige skader – og det har Wales bevist nok en gang.
Organisasjonen oppfordrer regjeringen i England til å følge Wales sitt eksempel og innføre fartsgrenser på 32 km/t i urbane soner uten unntak.
Den walisiske transportministeren, Ken Skates, er imidlertid mer forsiktig med å koble de lavere hastighetene med det lavere antallet dødsfall og skadde i trafikken. Spesielt fordi fartsgrensen er sluppet igjen.
Han sier til landets medier at den walisiske regjeringen vil gjennomføre tre evalueringer for med større grad av sikkerhet å kunne si om den nye politikken har gjort veiene tryggere.
Opposisjonen er også skeptisk til om det har noen effekt å tvinge sjåfører til å kjøre saktere enn mopeder i landet.
Høyres transporttalsmann, Peter Fox, påpeker at tallene ikke forteller hele historien. Siden introduksjonen har fartsgrensen på 32 km/t vært et kontroversielt tema i Wales og resten av Storbritannia.
Kritikere mener at lavere fartsgrenser skaper unødvendig trafikkbelastning og at den walisiske regjeringen i stedet bør fokusere på å forbedre veiene rundt skoler og sykehus.
Flere lokale myndigheter har allerede gått mot regjeringen og endret fartsgrensen til 50 km/t igjen.
Den britiske regjeringen har ingen planer om å innføre fartsgrenser på 32 km/t i England og Skottland. En talsmann for Samferdselsdepartementet opplyser at fartsgrenser er en lokal sak, da lokale myndigheter kjenner veiene sine bedre enn staten gjør.
Her hjemme har regjeringen med samferdselsminister Thomas Danielsen (V) i spissen fremmet et lovforslag som forbyr kommuner å sette ned fartsgrensene på veiene. Les mer om det her .