I følge statens egne retningslinjer, som er presentert av den danske Økonomistyrelsen, har de enkelte departementene lov til å bruke nesten 1 million kroner på nye ministerbiler hvert 4. år.
I Danmark er det et rekordantall departementer. Nemlig 25. Men det er 32 ministerbiler.
Og disse bilene – i hvert fall i teorien – må byttes ut hvert fjerde år. Eller når de bare har kjørt 150 000 kilometer.
Dette er helt etter boken i henhold til retningslinjene som Økonomidepartementet selv presenterte i februar 2024.
Det er ikke sikkert at bilene faktisk blir erstattet. Men alt som trengs er en begrunnelse og et tilbud på en ny ministerbil.
I realiteten er beløpet hvert departement har lov til å bruke på en ministerbil satt til 610 000 kroner. Mens elbiler har lov til å koste 670 000 kroner.
Men beløpet er uten moms og registreringsavgift. Staten skal selvsagt ikke betale slike ting til seg selv.
Hvis det var tilfelle, ville prisen raskt nærme seg 1 million kroner. Den nyeste listen over ministerbiler ble utarbeidet av Økonomistyrelsen i 2022.
Og det viser at nesten alle ministrene er for alt som kalles grønn omstilling. For eksempel har staten minst én 12-sylindret BMW 760iL fra 2011. En bil med et offisielt gjennomsnittsforbruk på 7,5 kilometer per liter.
Det finnes også flere eksemplarer av konkurrenten Mercedes S-klasse i statens flåte av ministerbiler. Det samme gjelder Audi A8. Alle tre bilmodellene er av den «lange» versjonen.
Ifølge Økonomidepartementet skal ministerbiler i utgangspunktet være av den såkalte energiklassen A+++ når de kjøpes inn. Men dette er et utgangspunkt som ikke er verdt papiret det er skrevet på.
Det samme departementet skriver at Finansdepartementet «i spesielle tilfeller» kan godkjenne biler som ikke oppfyller kravet til energiklasse.
Myndighetene trenger derfor aldri å ta hensyn til sine egne regler, som vanlige sjåfører ellers ville blitt straffet med høye bøter for ikke å følge.
Alt annet enn elbiler er underlagt skyhøye avgifter i Danmark. Og slik har det vært i over 100 år.
Det finnes imidlertid indikasjoner på at selv Christiansborg slott begynner å bli lei av registreringsavgiften. Det må omstruktureres.
Og hvis det står til skatteminister Rasmus Stoklund (S), må en avtale være på plass før sommerferien.
Det har imidlertid også blitt møtt med kritikk. Enkelte eksperter påpeker at myndighetene prøver å overbevise skattebetalerne om at spesielt elbiler vil bli billigere av denne grunn. Men det stemmer ikke. Les mer om det her .