Etter en rekke medieavsløringer om svindel med registreringsavgiften på nye motorsykler i Danmark, har Motorstyrelsen sett nærmere på saken.
I fjor kunne DRs forbrukerprogram 'Kontant' og Dagbladet Borsen avsløre at registreringsavgiften på nye motorsykler i landet ble kraftig jukset.
Og nå har Motortilsynet sett på saken. Det har kommet en rekke initiativer ut av dette, som vil ramme forhandlere og importører av motorsykler.
Det opplyser byrået i en pressemelding .
Et av de helt sentrale verktøyene som Motortilsynet nå iverksetter, er en månedlig overvåking av de såkalte egenmeldere. Noe myndighetene kaller risikovurdering.
LES OGSÅ: Om 9 år er disse bilene en saga blott i Danmark, sier Audi
– Heldigvis er de aller fleste MC-importører og -forhandlere villige til å følge reglene.
– Det har imidlertid vært utfordringer enkelte steder. Med de nye satsingene har vi enda større fokus på at alle betaler de avgiftene de skal – verken mer, ikke mindre, sier Jørgen Rasmussen, styredirektør i Motortilsynet.
Ut fra den samlede innstrammingen har Motortilsynet konkludert med at bransjen har betalt over 60 millioner kroner for lite til statskassen. Og det i rene registreringsavgifter.
Det har MC-forhandlerne og -importørene kunnet slippe unna ved blant annet å holde prisen på motorsyklene kunstig lav, men til gjengjeld ta ekstra betalt for tilleggsutstyr.
Det er boten som Motoretaten med kontrollene nå håper har fått liv i bransjen. MC-folk er imidlertid ikke de eneste som jukser.
Det gjør mekanikerne også når sjåfører trenger hjelp. Det kan være for noe så enkelt som en vanlig tjeneste. Det mener i hvert fall en kjent mekaniker. Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!