Ford er bare den siste i en lang rekke bilmerker som har angret tidligere ambisiøse mål om å kun bygge elbiler innen 2030.
Vi trenger ikke gå lenger tilbake enn februar 2021 for å finne en Ford som var fast på at det ble gjort med forbrenningsmotoren.
Eller i det minste nesten. Ford vil dermed kun selge rene elbiler i Europa innen 2030, sa de. Men nå har pipa fått en helt annen lyd.
Det skriver Automotive News .
Martin Sander, som er daglig leder for Ford i Europa, sier at forbrenningsmotoren vil bli båret inn i det neste tiåret.
LES OGSÅ: Skoda trosser forbud – skal bygge bensinbiler etter 2035
– Hvis vi ser en sterk etterspørsel etter for eksempel hybridbiler, skal vi bygge dem, sa Sander på Financial Times sitt Future of the Car-arrangement i London denne uken.
Samme Martin Sander innrømmer at etterspørselen etter elbiler ikke har vært det Ford hadde regnet med.
Den stadig svakere etterspørselen har allerede fått konsekvenser. Ford taper ikke bare millioner av kroner på hver elbil merket bygger. Det må også kuttes kraftig i produksjonen.
På den annen side kunne Ford i april meddele offentligheten at man på denne måten i første omgang unngår oppsigelsesrunder. Dette står i sterk kontrast til konkurrentenes trekk.
I samme måned sparket Tesla 10 prosent av alle ansatte globalt. Og den kriserammede Fisker, hvis østerrikske avdeling frivillig har søkt konkursbeskyttelse, har varslet alle ansatte om at de får sparken. Les mer om det her .
Tilbake hos Ford harmonerer den nye kunngjøringen klart bedre med administrerende direktør Jim Farleys nylige kunngjøring om at bilmerket 'alltid vil ha en V8-motor på programmet'. Hvis vi skal være de siste med det, sa direktøren.
Motsatt, når det gjelder diesel- og bensinbiler, ser Fords modellutvalg tynnere og tynnere ut. Focus lever på lånt tid frem til 2025, Fiesta og Mondeo er allerede skrotet. Det samme er tilfellet for både S-Max og Galaxy.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!