Tidligere har så mange som 9 av 10 nye biler i Norge vært rene elbiler. Men nå har salget av elbiler gått ned for første gang på lenge.
Nordmenn har det travelt. I alle fall de som vil synge på noe annet enn strøm.
Etter planen forbyr Norge allerede 1. januar 2025 alt annet enn nye elbiler. Men i mai 2024 falt salget av nye elbiler for første gang på lenge i våre skandinaviske naboer.
I mai var andelen nye elbiler på norske veier nede i 77 prosent, mens dieselbiler utgjorde 4,3 prosent av markedet. Bensinhybridene tok 12 prosent, mens det er 6,7 prosent for resten.
Det skriver Statens vegtrafikkråd (OFV) i en pressemelding .
LES OGSÅ: Stor dansk bilimportør har mistet troen på elbiler
– For de resterende månedene av året var andelen elbiler 87 prosent, og det er mer som den nye normalen.
– Den lave andelen elbiler i mai kan tyde på at det fortsatt er noen som mener de er best tjent med å kjøpe noe annet enn elbil, selv om de fleste nybilkjøpere også vil velge elbil i fremtiden, sier direktør Øyvind Solberg. Thorsen .
Nedgangen i salget av elbiler til nordmenn kommer til tross for momsfritak på biltypen. Akkurat som Norges regjering har den presset grensen for når det skal betales registreringsavgift for en elbil. Det skjedde i 2021. Les mer om det her .
I det hele tatt har imidlertid nordmenns lyst på nye biler funnet noe av et revers. Opplysningsrådet for Veitrafikken forventer ikke at det vil selges mer enn 110.000 nye biler i Norge i år. Dette er det laveste antallet nye biler siden 2009.
Opplysningsrådet for Veitrafikken merker imidlertid også en annen trend. Nemlig at de kinesiske bilmerkene har kommet til landet. Akkurat nå bygges 15 prosent av de nye bilene i Norge i Kina.
– Vi ser en betydelig økning i salget av kinesiskproduserte bilmerker og modeller sammenlignet med samme periode i fjor.
– I Norge har kinesiske biler nå en markedsandel på rundt 15 prosent. Det er ingen grunn til å tro at det stopper der, sier direktøren.
Dette står i sterk kontrast til forholdene i andre markeder, hvor kineserne synes det er vanskelig å invitere sjåfører til dans. I Danmark er det for eksempel kun Volvo som blant de kinesiske merkene har godt grep om bilistene.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!